View Single Post
Sitat av aioe Vis innlegg
Men er man da fattig, dersom man skaffer seg en jobb? Og hvor lett er det egentlig å "bare skaffe seg en jobb"? Du må jobbe ganske mye for å forsvare husleie og mat gjennom et helt år. Hvor reelt er dét i kombinasjon med studier?

Jeg er klar over at mange studenter jobber ved siden av. Men de færreste studenter betaler nevneverdig for å gå på skole. Noe som betyr at pengene de får fra lånekassa kan gå til mat og husleie. Og de slipper å jobbe så mye ved siden av skolen.
Vis hele sitatet...
Du får dekket skolepenger og litt til av lånekassen.

Tar du deg en jobb hvor du jobber lørdager og en dag i uka, evt to kortere kveldsvakter har du 6656 etter skatt.

Dette er overkommelig om du virkelig er innstilt på en god utdanning, selv om foreldrene ikke bidrar noen ting. Pensumet på videregående er heller ikke spesielt vanskelig å få greie karakterer i med middels innsats for de fleste. Unntaket er kansje R2 matte som krever noe mer jobbing.

Jeg vet ikke om noen andre land som er bedre enn Norge på å gi studenter støtte for og gå på skole uavhengig av foreldrenes økonomi. Jeg kjenner også folk i liknende situasjoner som får dekket skolepengene av NAV.

Jeg vil påpeke at jeg er mer usikker mtp. private universiteter.
Sist endret av murloc; 26. oktober 2011 kl. 18:07.