View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Så hvordan skal man kunne definere hvor god en lærer er og hvorfor er det rettferdig å basere lønn på noe man ikke kan styre selv? Det er jo ikke læreren som bestemmer hvilke klasse han skal ha eller hvilke elever han må prøve å få skikk på. Hadde det vært bonuser basert på hvor godt elevene dine gjør det kan du banne på at de dårligste klassene/elevene ikke hadde fått mye hjelp, siden alle lærerne selvfølgelig hadde knivet om de best betalte jobbene.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at klasser har litt av hvert hva elever angår, og at læreren i stor grad kan påvirke dette. Det finnes selvsagt unntak hvor hele klasser er håpløse og lærere ikke kan gjøre stort. Men i de aller fleste klassen finner man et gjennomsnitt av elever, hvor lærere i stor grad har påvirkningskraft.
Det er en grunn til at en og samme klasse kan herje i samfunnsfag, men slite i norsk. Det er også en grunn til at flere klasser herjer i den samme samfunssfagtimen, mens tilsvarende klasser sliter i de samme norsktimene. Jeg sier ikke at det er et perfekt system, men jeg mener at det kan produsere en bedre lærerstab enn den tidevis inkompente man ser i dag.

Jeg vil deffinere en god lærer utifra hva slags karakterer elevene får, slik som en god elev blir deffinert. Kanskje et litt banalt system hvor lærer får gode lønn for gode karakterer, og jeg ser absolutt problemene med dette, så det er ikke en magisk formel jeg tror jeg har funnet, men kanskje en retning skolen kan bevege seg mot. Å lønne utifra selvsatte eksamenskarakterer for eksempel, vil jo virke mot sin hensikt. Man må eventuellt bruke eksamenskarakterer, eller anonym retting.
Og nei, jeg stemmer ikke Høyere, selvom det høres slik ut. Er AP gutt
Sist endret av Wessa; 26. oktober 2011 kl. 11:04.