Tråd: Anmeldt?
View Single Post
Sitat av Snuspus Vis innlegg
Så du mener at det er ok at jeg stjeler en bil hvis jeg trenger en til eget bruk, men om jeg stjeler en bil for å selge den så blir det kriminelt?

Har noe blitt gjort som ifølge norsk lov ikke er lov, er det ikke LOV!
Vis hele sitatet...
Nei nei. Jeg mente ikke det ordrett. Mente det nok egentlig bare fordi jeg mener at det er saker som ikke har stor verdi. Jeg syns fortsatt ikke at det er ok selvfølgelig for det er jo tyveri uansett.

Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Til trådstarter:
Høyst usannsynlig at det er rektor som har anmeldt tyveriene. Det naturlige ville være at de som eide telefonene har anmeldt det (altså én eller flere av de fire). Rektor har ikke en naturlig part i saken (annet enn som vitne).

Så rektor har nok ikke anmeldt det. Det rektoren eventuelt har som kort er at den kan tipse politiet om lovbruddet, og så er det opp til politiet selv å ta tak i det (hvis det er mindreårige i bildet så er det vel særlige grunner til at politiet/barnevernsvakta agerer). Nå høres det jo også ut som om de to tilfellene du nevner ikke nødvendigvis er veldig like, hvis det er snakk om en som er på vei over på skråplanet kontra noen som stjeler for første gang så er nok virkemidlene både fra rektorat og politi forskjellig.
Vis hele sitatet...

Sånn . det var dette jeg ville finne ut av. Det han stjelte hadde veldig stor verdi i forhold til det jentene tok. Det er første gangen de har gjort noe slikt (ifølge dem) mens gutten har gjort det flere ganger og begått andre lovbrudd også. Alle dem er mindreårige 17 år. Så jeg tror liksom ikke at dem får noe mer straff en bot (nå snakker jeg om jentene).

Altså de har vært mine venner lenge, og tross at de gjør dumme ting til tider vil jeg ikke kutte ut med dem når jeg vet at jeg selv ikke tar skade av det hvis dere skjønner. Jeg liker heller ikke at de har gjort dette, men jeg er ikke noe mer enn en venn for dem og jeg tror at de er såpass voksne at de skjønner at sånt gjør man ikke, spesielt når de tydelig viste at det var kameraer der osv. Jeg tar ikke deres side fordi de er mine venner osv. Målet mitt var å finne en svar på det rektor har gjort.

evnt. hvis de blir politianmeldt, hva er verste som kan skje? Jeg vet at jentene ikke kommer i fengsel pga dette, eller får en diger dot på rullebladet. men ja hva kan skje ?