View Single Post
Husk at de fleste billig-pcer er laget for hjemmemarkedet, de er veldig "media"-orientert med masse fancy knapper og funksjoner for "styring" av dette "mediesenteret" av en billigpc. Felles for alle disse er at det stjeler plenty ressurser og fungerer heller dårlig. Mitt inntrykk av slike billig-pcer er at byggekvaliteten, både eksternt (chassis) og innmat som hovedkort, harddisker, ram, etc etc er billigvare som gir deg dårlig stabilitet, systemkrasj, treghet, "merkelig" oppførsel, drivere som ikke stemmer over ens og så videre. Jeg har selv mye dårlig erfaring med slike PCer.

Velger man derimot en business-modell, (HP business, Lenovo Thinkpad, Apple Macbook Pro etc) vil man oppdage et par ting:

1) De er dyrere
2) De er stabile og kjappe
3) Specer du den greit når du kjøper den kan du forvente at den varer i 3-5 år og er rimelig kjapp og stort sett feilfri i løpet av levetiden.

Til saken:
Altså betaler man ikke "bare" for eplelogoen. Min erfaring med mac og apple er at her er byggekvalitet og gjennomtenkte løsninger. Driverne fungerer, lite systemkrasj og stabilt system.
Det samme kan man overføre til HP og Lenovo.

Man får det man betaler for.
En Apple til 15.000 som varer i 4 år kontra en Acer Aspire til 5.000 som varer i 1..