Tråd: Voldtekter
View Single Post
Sitat av stagg Vis innlegg
Hva skal vi forholde oss til, om vi ikke kan forholde oss til media og politiet? Hva annet har vi å ta av?
Vis hele sitatet...
Media har en egen agenda og er indirekte part i saker idet deres oppslag direkte påvirker bunnlinja for selskapet. For ikke å snakke om at mange aviser fremdeles har en klar politisk redaksjonell linje de følger.

Og jada, jeg vet at alle journalister forfekter at de etterstreber nøytralitet. Jeg for min del trenger å se et par tre forsider av landets tre største aviser (DB, VG, aftenposten) for å konkludere at media ikke er så objektive som de ønsker å fremstå som.

Politiet vil jeg vel kunne påstå har sin agenda også, idet deres rammer, både økonomiske og politiske, direkte påvirkes av hvordan de fremstiller sakene de jobber med. Dog stoler jeg vesentlig mer på sitater fra politimyndigheter enn selve artikkelen slik den ofte vinkles av journalister i media.

Statistikk og forskeres er vel den kilden man helst bør støtte seg til. Disse er jo heller ikke helt subjektive (hvor får forskerne pengene sine fra? Er de overmennesker, som greier å skille klart mellom sine private meninger og tallene de til enhver tid tolker?) Jeg er selv analytiker og vet hvor vanskelig det er å nullstille seg før man konkluderer på bakgrunn av tallmateriale.

Min konklusjon: det finnes ingen som fordøyer informasjon ferdig for deg slik at du kan stole 100 % på den. Skal du forstå en problemstilling må du tygge tallene selv i ytterste konsekvens. Media stoler jeg i alle fall ikke på.