Tråd: Utøya spill?
View Single Post
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
For kun kort tid siden satt jeg på flyet på vei nordover. Det var da førstesideoppslag på noen detaljer rundt saken. Jeg tenkte ikke spesielt mye over det, og begynte å bla i avisa. Leste artiklene som var, og kom til slutt til førstesideoppslaget og skulle til å lese den. Var ikke kommet til lengre enn første paragraf før mannen i business-dress og stresskoffert brakk sammen og begynte å gråte.

Selv har jeg tildels kommet over de største emosjonelle påkjenningene, og kan fint lese om det, men det er det ikke alle som kan. Folk er forskjellige. Han hadde kanskje en et familiemedlem, venn eller noe annet som knyttet ham sterkt til Utøya.

Problemstillingen jeg satt ovenfor var dermed følgende; skulle jeg tenke på meg selv og tilfredsstille mitt kunnskapsbehov, eller skulle jeg rett og slett legge bort avisa i hensyn til personen som satt ved min side? Rent "teknisk" sett har personen som sitter ved siden av meg ikke noe med hva jeg leser. Jeg kjenner ikke ham, og han kan fint passe sine egne saker og jeg har min fulle rett til å lese hva i pokker jeg vil.

Men, så kan man faktisk ta litt hensyn til andre folk sine følelser. Her var bare minnet om utøya nok til at mannen skulle emosjonelt knekke sammen. Naturligvis tok empatien min seg av situasjonen og jeg la vekk avisa, og fortalte ham at det var kanskje litt lite gjennomtenkt av meg å bla opp på dette i full offentlighet etter så kort tid når såpass mange potensielt pårørende kunne være tilstede. Frihet om ytring og informasjon og hele den regla der støtter jeg selvsagt, men som et relativt sosialt oppegående individ klarer jeg å tenke lengre enn på kun meg selv og hva som er "rett" etter "reglene". Jeg fikk dårlig samvittighet av bare det.

Her i dette spillet skal man da altså gå inn i rollen som Breivik, og drepe - som tidligere nevnt - navngitte personer og faktisk underholdes av dette?! Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være såpass lite hensynsfull for andre mennesker, og jeg ser ikke underholdningsverdien i dette for noen andre enn folk som bør være innom psykiatrien en tur eller to.

For meg er det revnende likegyldig hvorvidt du springer og dreper "pixler" på en øy, eller om du lager deg to tårn i Minecraft, sprenger de til helvete mens du tar opptak av det hele, legger det på youtube og kaller det "two lulztowers". Lager du deg en mod av whatever og løper rundt i Auschwitz i jakt på gulltenner med tang går det under det samme for meg. Du er i mine øyne akkurat like hjernedød; underholdning kun for din egen syke underholdningslyst. Det er snakk om det underliggende konseptet og meningen med handlingene her.

Jeg synes folk som synes slikt er greit rett og slett bør komme seg ut av døra. Opplev litt av verden, opplev andre mennesker og deres følelser og meninger. Voks opp, ta hensyn. Det har du alt å tjene på senere i livet, såvel som nå.
Sist endret av m0b; 13. oktober 2011 kl. 04:47.