View Single Post
Kan foressten poste en liten oppfølgingshistorie fra mitt perspektiv. Jeg kan skamfullt nok kjenne meg igjen i mindfuck's post. Da jeg var yngre hang jeg i en kompisgjeng som oppfostret akkurat samme meninger som TS. Kvinner hører til i hjemmet, de er dummere enn hos og funker bare til sex og matlaging. Alle meninger som gikk imot "gjengmentaliteten" ble avfeiet som "feministbullshit" eller venstreradikal "hippie" tenking.

Alle disse holdningene var hele tiden pakket inn i en pakke av "ironi". Det vil si, om argumentene våre skulle komme til kort i en diskusjon, var det fort gjort å spøke det hele vekk. Men det var tydelig at de fleste desverre hadde slike destruktive og skremmende meninger som TS.

Men sakte men sikkert vokste jeg opp. Jeg møtte jenter som hadde opplevd mer enn meg, var smartere enn meg og ikke minst bedre kreativt utviklet. Selvfølgelig har jeg møtt en god andel dumme jenter, men med tanke på hvor mange fotballidioter, finanstullinger og rånergutter jeg har måttet oppleve så falmer de dumme jentene i sammenligning.

Holdninger slik trådstarter sitter på har også ofte en stygg tendens til å oppfostres i høykapitalistiske miljøer. Finansverden, oljeindustrien og generellt steder hvor penger er det store målet å strebe etter. Det var fra et slikt miljø jeg stammer fra. Det eneste jeg kan tenke meg på hvorfor det er slik, er at de frykter konkurranse. Nå som kvinner stiller likt med menn, så er det plutselig 50% vanskeligere å "lykkes" i jobber som dette.

De siste årene har jeg i stor grad innsett hvor fantastisk destruktive holdninger jeg hadde og hvor mye de holdt meg tilbake. Flere av mine aller beste venner er jenter og jeg har en fantastisk samboer. Jeg foretrekker faktisk ofte i mange sammenhenger å jobbe med jenter. Men det er et klart holdningsskifte som må til. Du må lære deg å snakke med jenter på en annen måte, behandle dem som likestillte, men lær deg hvordan du skal opptre foran dem og du vil få så uffattelig mye tilbake for det.

Anyways, det var mine 5øre i saken. Sannsynligvis går det inn det ene øret og ut det andre på TS, men det gjør meg egentlig ingenting. Dumme mennesker vil det aldri være noen mangel på her i verden. TS står som et håndfast bevis på det.