View Single Post
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg er fra tromsø og er vokst opp med jakt å fiske, hvalbiff på grillen å kobbe (sel)
men jeg ble kjente med mange folk i fra oslo nylig å de ble genuint forbanna når jeg fortalte at jeg jaktet (rype,orrful og hare) og fisket mye (sjø og vann).
de syntet dette var barbarisk og derfor vil jeg vite, hva er deres mening.
jeg vil også legge til at jeg har vokst opp med det mottoet at "hvis du ikke skal spise det skal du ikke drepe det" så jeg kunne aldrig tenkt meg å skyte en ful for å la den ligge.

en annen ting er kultivering av vann, hvis jeg er på et vann med mye fisk å jeg bare får smått så er jeg sånn at jeg tar den opp og kasten den i naturen slik av andre dyr kan spsise de, for i et vann der det bare er liten fisk er det ikke nok mat til at noen kan blir store.

så hva er deres mening om hvalfangst, jakt og fiske?
Vis hele sitatet...
Her vil jeg snu på flisa, og si at det ikke er du som er barbarisk, men de som er pingler.
Jakt og fiske har jo vert en HELT naturlig del av menneskenes hverdag så lenge vi har eksistert, akurat slik som alle andre rovdyr. Dette er jo en viktig og nødvendig kilde til mat. Og det er jo faktisk dette som er virkeligheten.
Mange som vokser opp i dag blir jo 'skånet' fra jakt o.l. siden det er så 'brutalt', og får seg ett sjokk når de vokser til og finner ut hvor kjøttet egentlig kommer fra. Dette blir feil mener jeg. Unger må lære tidlig at slik er bare livets gang, og at det er helt normalt. Ingen grunn til å 'skåne' dem fra virkeligheten! Samtidig så må andre levende dyr behandles med respekt, og skal ikke pines for at noen skal få tilfredsstilt ett eller annet sykt behov.

Og hva angår dyr i fangenskap, så bør ikke folk uttale seg før de har levd med dette i dagliglivet en stund. Her tenker jeg på vanlig normal gårdsdrift i det ganske land, ikke pelsfarmer og den slags. Pelsfarmer syns jeg ikke virker noe særlig bra, men dette skal jeg ikke si noe om , netop fordi jeg ikke vet nok om det.
Men som sagt, gårdsdrift med kuer og sauer og den slags: Dette er dyr som er veldig "dumme", og lette å tilfredstille. Har de mat, vann, plass å ligge, og hverandre, samt at folk ikke er slemme mot dem, så er livet helt på topp for dem! De tenker liksom ikke over frihet og fangenskap, de går dit maten er. Om de går noen plass, så er det nok mer på måfå, de finner liksom ikke ut at "nei, nå er vi lei av å vere her, la oss gå dit".
Setter du opp fjøsdøra, så er det jo klart at de syns det er digg å komme seg ut en tur da, så lenge været er fint. Men begynner det å blåse, regne eller snø, så trekker de fort inn igjen, det har jeg sett utallige ganger.
Tenk deg om grvitasjonen og de fysiske lovene var noe som var laget av aliens for å holde mennesker fanget på jorda, så vi ikke skulle tumle rundt overalt i verdensrommet. Dette er noe vi ikke vet, og virkeligheten for oss er jo da å bo her. Synes vi da att det er dritt å bo her, uten muligheten til å reise til fjerne galakser? Nei. Dette kan sammenlignes med hvordan dyr oppfatter fangenskap, da de ikke har samme forstand som oss, og en mye mer primitiv tankegang.
Sist endret av Sarv_2; 20. september 2011 kl. 19:15.