View Single Post
Når det gjelder stockphoto er det andre ting enn kreativitet som er det viktigste:

1: Valg av tema
2: tenk på å gjøre bildene lette å bruke
3: tenk konsept!
først på fjerdeplass kommer kreativitet - løs ting annerledes enn røkla!

Et tema som selger som hakka møkk, er alt av "business"-bilder, altså menn og damer i dress/skjorte/slips/osv, som tar hverandre i henda, er fornøyde med kontrakter, lei seg fordi de har fått sparken, glade i den kjempeflinke sjefen sin, krangler med sjefen, er veldig multikulturelle teamarbeidere, osv osv.... søk etter "business" på istockphoto hvis dere vil se hva jeg mener.

Dette er også en sjanger som på de fleste sider er veldig dominert av yankees og østeuropeere, så hvis dere klarer å ta bra bilder med folk som ser litt mer skandinaviske ut (gjerne også kombinert med norske penger, skjemaer osv med norsk tekst, "norsk-utseende"-modeller sammen med "ikke-norsk-utseende-modeller", "skandinaviske" bakgrunner, osv), så kan dere nok gjøre noen gode penger.

Forøvrig - istockphoto er vanvittig mye større enn shutterstock. Noen andre alternativer jeg kommer på i farta er dreamstime.com, crestock.com, yaymicro.no... hmmmm... tja, søk etter "stock photo" så finner dere masse

Hilsen en som bruker ganske mange penger på stockphoto hvert år

Åja - med punkt 2 og 3 mente jeg altså:

2: Er det f.ex. lett å plassere en tekst oppå bildet? Kanskje lage flere versjoner av samme bilde, med plass på høyre/venstre side, plass på toppen, nederst, stående og liggende versjoner av bildet, samme modell som hopper, smiler, ser trist ut, ler, løper, går, ser mot høyre, ser mot venstre, osv. Forskjellige kombinasjoner av modeller, f.ex. modell 1+2 på et bilde, 1+3 på et annet bilde, 2+3 på et, 1+2+3 på et, også gjør de forskjellige ting, som jeg nevnte over.

3: Hvordan kan du vise f.ex. at en kontrakt er inngått? At noen har fått sparken eller det er nedskjæringer i firmaet? Gjør slike ting UTEN tekst, ikke fall i fella ved å bruke tekst, de som må ty til tekst selger vanvittig mye dårligere.