View Single Post
Mange av dere er imot nattlig kjøreforbud. Det er forståelig, da mange nettopp har tatt lappen eller er i ferd med å ta den. Det dere glemmer, er at uerfarne sjåfører er "farligere" i trafikken enn sjåfører med litt mere fartstid. Grunnen er rett og slett erfaring.
Når man har gått gjennom kjøreopplæringen, er man klar for å slippes løs på veien alene. Det er da man egentlig begynner å lære. Man er ikke en god og erfaren sjåfør etter noen timer med kjøreopplæring. Joda, det er helt sikkert noen der ute som er flinke og har kjørt bil siden de var 6 og aldri gjør noe galt, men det er ikke de vi snakker om her.

I diskusjoner som dette, blir det alltid generalisering, og det må vi alle godta. Generelt sett, er unge sjåfører uvørne i trafikken. Generelt sett, kjører guttene for fort, mens jentene dunker borti ting. Generelt sett, er hastigheten høyere med venner i bilen.

Så hva kan gjøres for å redusere ulykker blandt unge sjåfører? Øke aldersgrensen for lappen? Jeg tror ikke dette hjelper noe særlig, da sjåførene fortsatt vil være uerfarne. Man kan selvfølgelig argumentere med at man tenker litt annerledes som 23-åring enn som 18-åring, men jeg tror ikke svaret ligger her.
Er det riktig å nekte unge å kjøre bil om natten? Jeg er usikker, men jeg tror det har noe for seg. Statistisk sett, skjer flest ulykker blandt unge om kvelden/natten. Det handle om å redusere antall ulykker. Hittil har man fulgt "frihet under ansvar"-prinsippet, men det viser seg at det alltid er noen som ikke klarer å følge reglene.

Unge som jobber om natten eller er ofte hos bestemor sent om kvelden, vil kunne få dispensasjon. Det handler ikke om slike ting, det handler om reduksjon av unge i trafikken om kvelden/natten.

Unge står for 7% av trafikken i Norge. De står også for 25% av trafikkulykkene.
Sier ikke disse tallene ganske mye?