Tråd: Dreads
View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har hatt dreads i omtrent 2 år.
Jeg bestillte et Dread kit fra dreadheadhq.com og satt meg hos en kompis som var villig til å gjøre dette.
Han hadde aldri gjort det før, men dama hans hadde laget dreads på ham.

Vi fulgte bare instruksjonene som fulgte med kit'et, som er noenlunde slik:
Del håret inn i de dreadsene du vil ha med de små gummistrikkene som følger med, på meg ble det en ca 30-35 stk om jeg ikke tar helt feil, ca en tomme tykke dreads.
Ha varmt vann i "dread locker" flaksa, rist godt og så spray på håret. Gjør dette ute, eller på et bad, med en håndduk rundt nakken/skuldrene: Dreadlockeren er en svak syre med endel salt, og kan være kjipt å få på noen typer klær etc.
Vent i en 10-15 min, så begynner man å "backcombe" eller tuve dread for dread, her er en video med teknikken: http://www.youtube.com/watch?v=V61Cvr-sE18
Videoen viser teknikken på ei afrikansk dame, husk denne teknikken vil ta litt lengre tid på våre nordiske hårtyper.
Her kommer biten de "lærde" strides om, voks eller ikke voks.
Jeg brukte voks i starten, for så å vaske det ut etterhvert, ca en måned etter jeg hadde fått dreadsa: Etter man hadde backcomba en dread tok vi litt voks og gnudde dreaden, dette holder alt på plass i starten.

Noen mener at voks gjør at det kan ende opp mye snusk inni dreaden, at de ikke er "ekte" eller kan ødelegge håret, den store frykten er at man får en eller annen soppvekst etc inni dreadsa. Det vil da lukte sur gymsokk av dreadsa neste gang du vasker det eller at de blir bløte.

Jeg har hatt en liten periode der et par av mine luktet litt surt, dette var dog lenge etter jeg slutta med voksen, jeg mistenker at jeg vasket det og gikk med dreadlua mi for ofte. Løsningen var ikke å dynke dreads i eddik, ammoniakk eller noen av de tullete "kjerringrådene", men rett å slett å ikke vaske de på en måned, holde de tørre og ikke bruke lua.

Jeg er ganske fornøyd med de, man må regne med å sitte å gnu på de ganske mye i starten, så mye som mulig, helst en time hver dag til man får kramper i fingrene. Om man kjøper eller lager seg en egen dreadlocker hjelper det på mye.
Man kan lage det ved å bruke vann, sitronsyre og salt, dette sprayer man på og lar tørke før man begynner å gnu.

Jeg har bare vært til en frisør en gang med de, og det var når jeg var på besøk i oslo: Det tok en 3-4 timer å fikse de og kostet 2000. I ettertid har jeg fått vite at en av teknikkene som ble brukt er særdeles lite ønskelig: De tar en hel dread (som er ganske løs de første par cm mot hodebunnen) og dytter dreaden igjennom dette løse håret, som da lager en knute. Dette lager da som sagt en knute, en flette i stedet for en skikkelig dread og vil synes godt når håret vokser ut og knuten beveger seg lengre ut.

Dette er min erfaring med dreads, det kan være ting jeg har glemt så du må bare spørre om du lurer på noe.