View Single Post
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg driver å øvelseskjører fortiden, og begynner å bli lei av å bremse ned til 20 km/t hver gang jeg kjører forbi en vei som kommer fra høyre(det er dårlig sikt i 95% av tilfellene). Så jeg tenker.. hva er vitsen?

La oss si at vikeplikt for høyre bare gjelder i 4-veierskryss. Reglen kunne ellers vært at når du kommer inn i en annens kjørebane har du vikeplikt. Istedenfor at jeg da må lete etter veier på høyresida og bremse ned hele tia, kan jeg kjøre chillern bortover veien og heller tenke på andre farer som fotgjengere. Biler som skal inn på en annen vei fra min høyre viker da for meg, men det er da mye bedre enn at jeg må halveis-vike hver eneste gang jeg kjører forbi en vei hvor det mest sansynlig ikke kommer biler en gang...

Et av motargumentene jeg har hørt mot dette er at det blir uoversiktlig fordi høyre er en regel som alltid har vært. Men et mye tryggere alternativ er jo å sette opp vikepliktskilt i de aktuelle kryssene.

Idiotførere som kommer inn i nye veier og vet at det er de andre som har vikeplikt kjører kanskje rett ut i stor fart uten å se seg for. Med "mine" regler ville ikke dette vært et problem, pga vikepliktskilt. Er det noe stort jeg har oversett eller er dagens regler idiotiske..?
Vis hele sitatet...
kjører selv moped, å hadde ikke høyrereglen vert så hadde jeg dødd et par gang om dagen.