View Single Post
Sitat av thebigt Vis innlegg
Punkt 1. Ok, ser hva du vil frem til. Men i et system der alle har forkjørsrett hvem skal vike da?
Vis hele sitatet...
Den som kommer inn i en annens kjørebane, som jeg skrev i førsteposten.

3. Det som står i loven og hva som blir gjort er noen ganger to forskjellige ting. La oss ta større vei mot, stikk vei eksempelet. Du har vikeplikt fra den stor veien, men de fra stikkveiene, stopper som regel fordi det fungerer best.
Som du selv sier så blir det et jævla rabalder kontra noe som funger greit den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Det uthevede er nesten som det ville vært i "mine" regler(hater å si det, lol), bare at de som kommer fra de små veien ALLTID ville hatt vikeplikt! Tror faktisk ikke du har helt skjønt hva jeg mener, så sjekk ut førsteposten en gang til pls. Rabalderet ville kommet fordi det er en stor endring i noe viktig, ikke fordi en av reglene er bedre enn den andre.

4. Denne "bedre" sammenligningen din der det er 100 vs 1 som opprinnelig har forkjørsrett. Har jeg alldri sett i praksis. her har vi som regel rundkjøringer eller så kalte akkselerasjonsfelt, eller lengre avkjørsler. Disse veiene er som regel motorvei, eller mellomstore veier...Disse tiltakene skal være til gode for alle, og er derfor fordi ingen mindre eller større faktorer blir utelatt mer miljøvennlige. På en småvei som du først henviser til vil da alldri oppleve denne situasjonen. uten noen ekstraordinære faktorer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har missforstått meg. Som jeg skrev i førsteposten(godt mulig det er rotete), sier jeg at man bare burde ha vikeplikt når man går over i en annen kjørebane. I dagens system er det sånn at når du kjører forbi en vei på høyresia, vil du bremse ned så lenge sikten er dårlig(som den alltid er på høyreregel-veier). 95% av tilfellene du gjør dette, er det ingen bil i veien på høyresia! Derfor sløser du bensin og forurenser unødvendig. Med vikeplikt bare når du går inn i en annens kjørebane slipper du dette, derfor brukte jeg en stein under "mine regler" og 100 under dagens regler.

Et annet eksempel:
Du kjører på veien, og ser at du kommer til et kryss. I denne situasjonen er det mye lettere å se biler, enn det er når du kjører rett fram og plutselig ser en vei på høyresia. Bremse ned skal man jo gjøre i kryss uansett, men for meg virker dette som mye mer behagelig kjøring, istedenfor å måtte bremse ned og opp hver 30te meter.



5. Se punkt fire her har du til og med tapt med din egen sammenligning. Jeg har alldri sagt noe om 4 veis kryss... Da jeg synes høyreregelen fungerer fint i størsteparten av tiden.
Vis hele sitatet...
Les det over så kanskje ikke dette er relevant


6. Der fikk du comebacket. Må forøvrig legge til at jeg setter pris på å få diskutere med folk som deg da det gjør oss begge til bedre debatanter.Selv om jeg har en tendens til å fyre litt oppunder og også bli temmelig engasjert/irritert. Ellers så er det vel på tide å legge seg pga jeg skal på jobb i morgen. Viss det er noen aktiv debatt utover morgendagen kommer jeg til å følge opp så mye jeg har mulighet til
Ha en ellers fin kveld!
Vis hele sitatet...
Enig Chill, er rimelig sliten nå haha.