View Single Post
Sitat av thebigt Vis innlegg
Der det er unntak fra høyreregelen e det skiltet vikeplikt. Der det et vikepliktskilt skal du se baksiden av ett forkjørsskilt. Svakheten er at det blir elendig tidseffektiv, miljøeffektiv trafikk avvikling. Sist gang du var i spania, fortell meg. Så du ikke tuting, hoing, noen som tok en "spansk" en, køer utenom motorveier der høyreregelen er irrelevant? Synest du dette er foreblig med statens vegvesens visjon om en god, sikker, miljøvennlig trafikkavvikling. Skulle likt å sett statistikken oå ulykker og kostnader knyttet til uforsvarlig kjøring av motorvogn som følge av slike hendelser.
Vis hele sitatet...
De to første setningene gir meg ingen mening. Man ser ikke baksiden av et forkjørskilt hver gang du skal ut på en forkjørsvei.

Hvordan kan dette påvirke tidseffektiveteten og miljøet når "mine" regler så og si bare ville påvirket små veier med lite trafikk? Veier med mye kø er allerede forkjørsveier, så og si. At Spania er ville vesten i trafikken har ingenting med dette å gjøre. Hvis det var det, ville vi sett det samme på forkjørsveiene i Norge.

Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Et av de største problemene med ditt forslag er at du i mange tilfeller vil få diffuse situasjoner. Hvis det er en vei som munner ut i en sving, hvem forstyrrer da den andres kjørebane? Likeså vil man få det problemet i y-kryss og lignende veier. Høyreregelen brukes fordi det er en av de letteste måtene å avgjøre det på, et mer komplisert system er ikke løsningen.
Vis hele sitatet...
Et vikepliktsskilt er for meg mindre diffust enn høyreregel.