View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kommer absolutt moralisering derfra. Prester nekter å vie homofile, biskoper vil ikke ansette homofile osv. Det ligger i kirkens grunnleggende natur å moralisere, og det er da bare rett og rimelig at de som føler seg berørt av moraliseringen, enten direkte eller indirekte, også bruker de kanalene man har til rådighet for å påvirke dette i en verdig retning. Det er tross alt denne prosessen som har fått kirken ned på det nåværende nivået av ydmykhet i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg litt dumt, ja, det kommer til tider moralisering, ikke fra kirken, men fra noen lederskikkelser, som har like mye rett til å ytre sin mening, som andre. Uansett, jeg frykter ikke den moraliseringen, da samfunnet er på det stadiet at man kan kritisere ytrede meninger åpenlyst.
Jeg føler meg heller ikke støtt av den moraliseringen, og hvis en prest ikke vil vie homofile, så finnes det tusenvis av andre som vil det. Igjen, så er dette en religion basert på kristendommen, og eksempelet ditt, som er homofili, er ikke spesielt populært der. Dette er fakta. Og så lenge



Sitat av Provo Vis innlegg
Så vi utenforstående bør ikke forsøke å påvirke noe vi ser på som fundamentalt galt og umoralsk? Det er lett å vise hvor tullete dette er med et reductio ad absurdum, og jeg kan bare peke til den katolske kirkens vedvarende, pågående, brutale og systematiske voldtekt og tortur av barn for å illustrere at vi selvsagt har all rett til å både reagere og påvirke når vi møter på umoral.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at den katolske kirke har satt seg som mål å mishandle barn. Ja, det har skjedd, og det er selvfølgelig ikke bra. Men, problemet ligger ikke i at alle som jobber i kirken ser på det som moralsk forsvarlig å mishandle barn. Men i at personer som ikke skulle vært i autoritære stillinger havner der. Den katolske kirken burde reagert på en annen måte, og taklet situasjonen mye bedre, det er klart. Men, det samme har skjedd på hundrevis av kostskoler rundt om i England som ikke var tilknyttet kirken. Forsvarer selvfølgelig ikke voldtekt av barn.

Problemet er bare at moral ikke er en absolutt sannhet. Du moraliserer like mye selv. Og for 500 år siden, så ville din moral vært umoralsk. Hvem vet hvordan det er om 1000 år. Mener ikke dette i sammenheng med forrige avsnitt. Noen mener faktisk av homofile er mindre verdt, og selv om jeg ikke er enig, så er det deres rett til å ytre det. Kirken ønsker jo å representere et så vidt spekter som mulig. Det finnes faktisk ganske mange "skap-konservative".

Med opplegget som er i dag, så klarer man faktisk å balansere og fange opp ganske så mange fra forskjellige kristne miljøer. Man holder også konservativismen i sjakk, hvis det er et mål. Et skille mellom stat og kirke, eller en fullstendig liberalisering av kirken, slik situasjonen er i dag, vil garantert åpne opp for dannelse av flere ultra-konservative grupper, og kirken har egentlig mistet sitt poeng.

Jeg tror uansett ikke man vil klare å liberalisere kirken i noen grad, ved hjelp av kirkevalget.

Problemet, hvis man ser på det slik, er at omtrent alle praktiserende prester, biskoper osv i Norge er utdannet ved MF. Som er en privat og mer konservativ høyskole, opprettet nettopp av den grunn at kristne synes Teologisk Fakultet ved UiO ble for liberalt.