View Single Post
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvis skattepengene jeg betaler hadde blitt delt på andre trossamfunn, så ja.
Vis hele sitatet...
Et medlemskap i et annet trossamfunn fører til større støtte til de, noe som til syvende og sist vil spise av tildelingen til kirken. Pengene ender altså, i det minste på sikt og i det store bildet, hos trossamfunnet du er medlem av. Er du medlem av Humanetisk Forbund er det de som får pengene.

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Du får det til å høres ut som 90% av alle man kan stemme på fordømmer homofili og alenemødre, og at den eneste redningen er at alle "ikke-kristne" mobiliserer og stemmer på den ene riktige personen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det ikke slik, men hvis kirken tviholder på den grovt urettferdige løsningen som medfører at det i praksis skal være en opt-out løsning på kirkemedlemskap og de skal ha navlestrengen rett i statskassa, så skulle det vel pokker meg bare mangle at disse medlemmene også får delta i å bestemme om kirken skal bli mer eller mindre sivilisert.

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Kirken er en såpass sekulær i dag, at jeg ikke frykter noen moralisering derfra.
Vis hele sitatet...
Det kommer absolutt moralisering derfra. Prester nekter å vie homofile, biskoper vil ikke ansette homofile osv. Det ligger i kirkens grunnleggende natur å moralisere, og det er da bare rett og rimelig at de som føler seg berørt av moraliseringen, enten direkte eller indirekte, også bruker de kanalene man har til rådighet for å påvirke dette i en verdig retning. Det er tross alt denne prosessen som har fått kirken ned på det nåværende nivået av ydmykhet i utgangspunktet.

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Men, som sagt, så mener jeg at de som benytter kirken og kaller seg selv kristne burde være de som bestemmer hvilken vei kirken tar.
Vis hele sitatet...
Så vi utenforstående bør ikke forsøke å påvirke noe vi ser på som fundamentalt galt og umoralsk? Det er lett å vise hvor tullete dette er med et reductio ad absurdum, og jeg kan bare peke til den katolske kirkens vedvarende, pågående, brutale og systematiske voldtekt og tortur av barn for å illustrere at vi selvsagt har all rett til å både reagere og påvirke når vi møter på umoral.

Sitat av Myhre Vis innlegg
Når det gjelder det at mange som har meldt seg ut av kirken som fortsatt står oppført som medlem, har det sin enkle forklaring. Da medlemsregisteret skulle digitaliseres på slutten av 90-tallet ble det ikke tildelt midler til å bruke kirkebøkene (som har 0% feilmargin), og man måtte bruke folkeregisteret (som da hadde noen få prosent feilmargin). Derfor, om du har meldt deg ut men likevel har fått stemmeseddel er det bare å ringe lokalt menighetskontor, bispedømmekontor eller Kirkerådets administrasjon, så blir det kjapt rettet opp i.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke annet enn å spørre meg hvor godt mottatt det hadde blitt om en annen organisasjon som får statlig økonomisk støtte i det minste delvis basert på medlemstall hadde nedprioritert å registrere utmeldinger..
Sist endret av Provo; 12. august 2011 kl. 20:29.