View Single Post
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er noe jeg stusser på egentlig, at en så profesjonell tropp som DELTA ikke har egne helikoptre, som er ferdiglastet og standby for utrykning.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert en grunn til det. Mulig det har med trang økonomi å gjøre, men det er ikke usannsynlig at det rett og slett ikke anses for å være nødvendig. Helikopter er ikke en magisk pille som løser alle transportproblemer. Alle helikopterulykkene viser vel at de er noe sensitive for dårlige værforhold, for eksempel.

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Etter å ha sett bildet på nrk som viser veien politiet tok virker det for meg helt uforståelig at de tok en slik omvei:
Vis hele sitatet...
Ja, for folk uten noen forutsetninger for å uttale seg om slike situasjoner er det sikkert mye som virker uforståelig. Hva om ABB hadde plassert ut en bombe i området du mener de skulle kjørt til? Hva om bilen hans hadde vært full av sprengstoff? Nei, la oss for all del ikke tenke før vi skriver noe.

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Dette vitner om dårlig dømmekraft og ledelse/kommunikasjon og det tragiske er jo at mest sannsynlig gikk en del liv tapt pågrunn av dette.
Vis hele sitatet...
Det som vitner om dårlig dømmekraft er å uttale seg såpass bastant om ting man ikke har peiling på.

Sannsynligvis gikk det ikke en del liv tapt, da de fleste drapene skjedde det første kvarteret. Jo lenger tid det gikk, desto færre drap ble det.

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Og er ikke BT opplært til nettopp slike dramatiske situasjoner der de må sette livet på spill for å utføre oppdraget?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg tviler sterkt på at "dø" er en del av jobbeskrivelsen deres. At de har en farlig jobb betyr ikke at de trenger å være idioter som går i døden uten videre.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
At de overbelaster båten vitner om ett misforstått, hastigt forsøk på å få mest mulig folk ut på øyen med en gang. Delta er ikke en super-enhet må du huske, de jobber som vanlige politimenn først og fremst, og får trening og øvelser alt etter størrelsen på budsjettet.
Vis hele sitatet...
Delta er ikke først og fremst vanlige politimenn, tror jeg. Du tenker kanskje på UEH. Delta gjør riktignok vanlig ordenstjeneste, men de trener veldig mye på ulike ting.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
22. juli har vist hvor uforberedt norges myndigheter var på noe slikt, det henger direkte sammen med mangel på fullskalaøvelser hvor man får testet at alle ledd fungerer. Dette igjen er pga elendig budsjett.
Vis hele sitatet...
Hva? Uforberedt? Jeg synes faktisk ikke det virker som ting gikk så verst. Og de har mange øvelser der flere etater er med.