View Single Post
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
666
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har da hvertfall definert hva du mener er akseptabel oppførsel hvis man skal kunne kalle seg en sivil borger. Det er også tydelig at du mener det er greit å kaste vannballonger på de som ikke går under den definisjonen.
Vis hele sitatet...
Helt feil. Jeg skrev hva ALLE bør forholde seg til. Alle har som ansvar ikke å forsøple, det er faktisk et lovbrudd å gjøre det. Om du eller noen andre hadde sittet der og kasta fra deg søppel og f eks blodige knivblader eller noe i den duren, så ville jeg kasta på deg også. Det går ikke på at de er narkomane, det går på at de kontinuerlig utgjør en helserisiko for andre - for meg selv også - og når politiet ikke gjør noe med det så anser jeg det ikke som "galt" å prøve å "irritere" de vekk med noe ufarlig som vannballonger. Det er ikke noen god standardløsning på noe sånt, men hva annet foreslår du når alle de rette instansene nekter å gjøre noe med det?

Jeg prøver ikke framstille deg som noe som helst, jeg bare reagerer på at du mener du har rettigheter ovenfor folk du ikke anser som "sivile."
Det er fortsatt gårdeiers problem, det finnes sikkert klausuler i leiekontrakten dere kan bruke.
Vis hele sitatet...
Her mener jeg også at du tillegger meg meninger. Jeg har aldri sagt at narkomane ikke er for sivile å regne. Men i situasjonen vi var med vannballongene så var de narkomane motparten, og da er det alle andre som regnes for sivile. Håper du skjønner hva jeg mener med det...?

Det er jo åpenbart at du ikke respekterer folk når du kaster vannballonger på dem. Hvis det er sprøyter og rot som er problemet så får du rydde selv eller be de du leier av gjøre det.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si du har delvis rett. Jeg har ikke respekt for folk som kaster helsefarlige objekter der andre ferdes. Å gjøre det er en form for respektløshet. På samme måte kan man si at jeg ikke respekterer dem, men med dette som grunnlag.

Likevel respekterer jeg dem fullt ut som medmennesker. Går jeg forbi en tilfeldig narkoman på vei hjem fra jobb så sparker jeg ikke til ham fordi han er narkoman.

For å snu litt på dette: om en gjeng med unger kaster egg på huset ditt, respekterer du dem likevel tross dette? Svaret der vil nok være NEI, fordi de gjør noe respektløst mot deg. Men betyr dette at du mister respekten for ungdommer generelt, både som personer og som medmennesker? Her håper jeg svaret er nei. Dette er forskjellen jeg vil frem til.