View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er helt enig med loathsome og slashdot. Jeg har altfor mye å gjøre til å lese gjennom store mengder av dette manifestet, men ut fra hva jeg har lest og det han selv har sagt og gjort fremstår han ikke for meg som spesielt intelligent, og det av mange årsaker.

Han skriver ganske dårlig engelsk, hvor det kommer tydelig frem at han har gått inn for å velge "flotte" ord uten å ha kontroll nok på språket til å se at de ikke passer inn. Store deler av teksten er klipp-og-lim fra andre meget godt kjente manifester, noe han burde ha skjønt at ble oppdaget umiddelbart. Mye av teksten er oppramsinger av oppskrifter og hans hverdag, noe enhver idiot klarer å skrive. Det han skriver bærer kraftig preg av overfladisk og perforert kunnskap (et eksempel er da han, som nevnt av andre også, påstår at han syntetiserer acetylsalisylsyre av aspirin, tydeligvis uvitende om at aspirin er acetylsalisylsyre, og at han like gjerne kunne skrevet at han lager buljong av buljong). Teksten er forsøkt skrevet på elegant vis, men er ispedd stilmessig upassende elementer som "LOL", smilefjes (ikke en gang konsekvente smilefjes) og liknende. Han tror tydeligvis, og gjør det til en stor sak og viktig del av planen, at et fengslingsmøte gir en mulighet for å holde lange ideologiske utredninger til hele verden, selv om ti sekunder med research avslører at han for det første ikke vil få muligheten til å holde noe slik foredrag (retten skal kun avgjøre om det er skjellig grunn til mistanke, noe de allerede vet, så om han i det hele tatt får åpne kjeften er uvisst) og det er forbudt å referere direkte fra slike møter selv med åpne dører.

I tillegg til dette er jeg uenig i hvordan mange er imponert over gjennomførelsen og planleggingen av dette. Alt han trengte å gjøre var å grave ned noen våpen ute på øya, for senere å sprenge en enkelt konstruert gjødselbombe i Oslo sentrum og dra til Utøya og ta båten over for å begynne å skyte rundt seg. Dette er ikke en spesielt avansert plan. I følge han selv hadde han også tenkt å komme frem mens Gro Harlem Brundtland var der, men ble forsinket – som om han hadde så mye annet fore den dagen. Han hadde også tenkt til å sprenge flere bomber, noe som tydeligvis ble for mye for han.

Jeg synes det er synd at media skal fremstille denne personen som spesielt intelligent, når det kommer ganske tydelig frem at han slett ikke er det. Dette er nok en person av ganske vanlig intellektuelt kaliber med vanvittige storhetstanker om seg selv, og ikke noe særlig mer enn det.
Vis hele sitatet...
Helt enig her. Det som skremmer mest er at dette er noe de fleste kan få til. Han prøver og framstå intelligent, men egentlig er det overfladisk svada.