View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
****
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje spesielt vanskelig. Uomtvistelige mirakel ville vere rimelig grei start. Så langt har vi ikkje hatt spesielt sikre observasjoner av noko som ikkje kan forklarast lettare utan religion.****

Om det finnes eller ikke, eksistensen av noe "større" enn menneskets fatteevne kan hverken motbevises eller bevises..... ennå

Gå gjerne på illvit.no og finn linken til en liten video fra 'OpenUniversity(?)' om bevissthet/conciousness, se der.. lite tips bare
_____________

****For å sei det sånn så tviler eg ikkje på at Joralf Gjerstad er ein levande person.*****

Jesus fra Nasaret har levd. Finito
Muhammed er også en person som har levd. Basta
_____________

****Så fordi ting er tradisjoner skal vi beholde det? Skal vi fortsette med dødsstraff, tortur, fjerne stemmerett for kvinner, demokrati, pressefrihet etc. fordi det er brot med tradisjonen? Det er litt vel tynt argument.***

Sjølsagt kan èn forandre samfunnet, og vekk ifra tidligere tradisjoner. Helst til det bedre. MEN MEN MEN; jeg vil at du skal huske en ting: det er den
1)katolske kirken, 2)ortodokse kirken og 3)islam som drev henholdsvis 1)vest-europa, 2)øst-europa og 3)midt-østen ut av en "stamme og kriger"-tilværelse til en siviliasjon som ligner i allefall den vi har nå.
Det tok mange hundre år, fordi Romerne og Persia smuldret opp, og folk i Eurasia levde i tidlig middelalder i en dritt-tilværelse.
Som århundrene gikk fikk vi renessansen, opplysningstida osv. men alt av det har sin spede oppruinnelse i kirkelig arbeid.
I Islam har det gått litt annerledes, men der har religionen også spillt en avgjørende rolle på vitenskap og selvbevissthet!

Vi har utviklet oss heldigvis vekk ifra kvinneundertrykkelse, despoti og barbarisme. Men både kristenheten, Islam (^^også ang kvinneund.) og andre religioner hjalp til i begynnelsen. De hadde verktøyene!

Skjønner at svaret mitt muligens synes kronglete og konservativt.
Det er litt begrenset hva jeg kan forklare her.. men hvis du leser lit "tidlig middelalder-historie" f.eks så skjønner du etterhvert

Men poenget er altså at religionen har ført mye vel med seg også!
____________

****Du forsto ikkje poenget. Poenget er at det er underlig at samtlige hevder å ha monopol på sannheta.
Vis hele sitatet...
*****


Vel- ja desverre. Forstår det du mener, men når verden heldigvis er så mangesidet så er det også mange relig. som har oppstått uavhengig av hverandre. Ja, absolutt dèt er en svakthet ved ALLE religioner...
_____________

---- Det øverste innlegget mitt ble skrevet i farta, så beklager litt kvalitetnen på den.
FORØVRIG vil jeg bare si at ateisme for meg er heeelt OK, men at det er mange aspekter ved religioner (de store altså!, drit i fx jehovas vitner) - som vi vestlige mennesker ikke helt forstår pga miljøet rundt oss og hvor samfunnet ser ut til å bevege seg..

føck, ehhh.. både det som står i boksen og det som står under er altså svaret mitt

Trodde det skulle være helt rein side