View Single Post
Trådstarter
Sitat av Iminzilion Vis innlegg
Er taxisjåfør, for meg er trivsel ALT og sei.
Så lenge jeg har råd til det jeg trenger i livet så bryr jeg meg ikkje om penger.

Er grei lønn i taxi yrket viss man står på og kjører helligdager/netter.

Alle jobbene jeg hadde før så var jeg borte 70% av arbeidstiden pga jeg ikkje likte meg.
Etter jeg begynte som taxisjåfør så har jeg våre borte ifra jobb 2 dager på 5år.

Så trivsel for meg er _ALT_
Vis hele sitatet...
Det høres bra ut. Men har hørt litt av hvert om taxiyrket. Bl.a. at man kjører mye raringer av mennesker, og er utsatt for ran?

Èn ting jeg også lurer på er hvordan man kan "stå på" og jobbe hardt? Man tar de turene man kan, og mer får man vel ikke gjort?

Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
En kompis har fagbrev som elektriker. Han måtte gå 2 års skole og 2,5 års læretid. Han tjener 179 kr i timen.

En annen kompis er postbud. Han droppet ut av 1. vgs. Han tjener 160 kr i timen.


Er det verdt å gå de årene med skole og læretid, slite ut kropp og helse og bare tjene 19 kr mer enn et postbud som sitter i bilen å hører på radioen dagen lang mens han noen ganger er ute av bilen for å putte post i postkassa? For en som er interessert i elektronikk, så er svaret JA. For en som bare vil tjene mest mulig penger på å gjøre en jobb som krever minst mulig hjernekapasitet, NEI.

For min del, så har jeg ingen interesser eller hobbyer som kunne vært til min fordel i en virkelig jobb. Så jeg kunne aldri blitt elektriker, rett og slett fordi at jeg ikke interesserer meg for det. Derfor velger jeg jobber som ikke krever noen spesifikk utdanning men som likevell gir meg best mulig betalt, uavhengig av hva jobben innebærer.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så godt betalt i fast jobb som postbud? Det må jeg si. Det er nok litt mer enn ut av bilen en og annen gang, er nok ut og inn av bilen kanskje 2 ganger i minuttet - men uansett, det er jo bare trening. En elektriker må tenke ganske grundig gjennom hva h*n gjør, følge ordre fra andre, kommunisere med andre, huske på alt mulig av verktøy, huske å kjøpe inn alt nødvendig materiale, kunne -alt- om regler, priser. Et postbud blir vel mest sannsynlig aldri bedt om å jobbe overtid, i motsetning til elektrikeren. Da kan man heller dra til tyskland og smugle noen brett øl.

Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg har en enkel jobb, sjåfør/lager. Supert arbeidsmiljø. Lønna er vel på det gjevne, jeg lider absolutt ingen nød. Tjener greit, og har et lavt forbruk, kunne brukt mer penger, men vil ikke.

Jeg har jobba i butikk fra 2001-1009, og hadde jeg fått tilbud om butikkjobb med noen 1000 lapper mer i mnd, hadde jeg sagt NEI. For meg er det ikke verdt et par tusen mer i mnd å jobbe i butikk, når jeg har det som den berømte plommen i egget nå. Penger er viktig, men arbeidsmiljø og arbeidsoppgaver er viktigst. Greit å være ferdig med en arb. dag og tenke. "Yes, idag fikk jeg gjort litt, godt å bli ferdig med det og det", ikke bare gå rundt i en "transe" og ikke føle at man bidrar til noe konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Ang. lagerjobben din: var det din innstilling før du begynte der at du -måtte- ha et supert arbeidsmiljø? Eller hadde du blitt der uansett om det var et dritdårlig miljø?

Ang. butikkjobben, du beskriver ganske godt det med å bli lei en jobb. Men om noen hadde vist deg hvor slitsomt og vanskelig det er i visse andre yrker, ville du kanskje fått mer gnist til å fortsette om du fikk mer lønn i tillegg?