View Single Post
Litt gammel, men greit å ha lest i før vi fortsetter videre!
http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=8

Det er ikke eksakte tall, men mellom 50 og 100 tusen er det ca. som er alkoholikere!

Over til hva jeg leste, og det jeg ønsket å ha en diskusjon om/rundt!

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4153107.ece

Det at 71 prosent av årsakene til at personer i den generelle befolkningen blir alkoholavhengige er genetiske, er høyere enn vi hadde forventet. Bare 29 prosent er miljø, sier Eivind Ystrøm som er forsker ved divisjon for psykisk helse på Folkehelseinstituttet.
Vis hele sitatet...
Godt å vite at 7/10 alkoholikere ikke trenger å skylde på seg selv lenger, men på de forrige generasjonene!

- Mener dere at dette her er riktig, at 70% av alkoholikerne i dag er det p.g.a. gener og ikke fordi de selv har ført seg frem til dette!

Forskeren mener studien forteller noe viktig, nemlig at alkoholavhengighet ikke bare er et spørsmål om viljestyrke fordi man velger ikke sine genetiske svakheter.
Vis hele sitatet...
- Vil det samme gjelde for nikotinavhengighet, snus/røyk o.l.
Grunnen til at jeg spør dette er fordi det i artikkelen skrives!
- Man skal aldri gi opp noen, men hvis en pasient som har mange tilbakefall har mange førstegradsslektninger som også har ruslidelse, kan det være informasjon som er nyttig, sier han.
Vis hele sitatet...
En annen interessant ting å diskutere er, hva er en alkoholiker? Er det en som drikker hver dag litt/mye, eller er det h*n som er "ut på by'n" og er sørpefull!

For jeg selv kan drikke ufattelig store mengder alkohol, jeg pisser veldig fort også da, og når jeg er tilbake igjen etter en liten pause. (Bar/Utested situasjon) andre kamerater av meg drikker mindre og færre ganger i året enn meg, men når de drikker så blir de mye mer full, og da kaller vi dem gjerne alkoholikere! Vil disse da bli rangert under denne statistikken, for jeg pleier ofte å ha med utenlandske å gjøre, og mange av dem er muslimer, altså foreldrene har neppe drukket før (av de som kommer fra andre land)!