View Single Post
Eg har vært i en tilsvarende situasjon som trådstarter, så eg har "jobbet" med å få til avtaler både med kreditorene og inkassoselskapene. Eg var dog i en annen moralsk virkelighet hvor eg aldri på noen som helst tidspunkt prøvde å slippe unna eller tilsvarende. Nå snakker vi dog om en helt annen sum og vi kan fort legge til en 0 og øke beløpet en del før vi er i nærheten av hva eg da skyldte.

Så eg har erfart selv at om man inngår en avtale med et inkassoselskap på et relativt lavt beløp så er standard prosedyre for inkassoselskapet å først betale ned inkassosalæret, deretter egne renter, deretter rentene til kreditor og deretter hovedkravet. Enkelte selskaper kan ha egne praksiser, men dette var det eg opplevde som oftes.

Resultatet da er at man betaler på rentene i all evig tid. Noe som ikke er gunstig for noen andre enn inkassoselskapet.

Om man derimot ber de spesifikt om å betale ned hovedkravet FØRST, så vil de rentene som kommer i ettertid gradvis bli mindre. Det er ingen revolusjon i begynnelsen forhold til hvor størrelsen på rentene, men ettersom man nærmer seg slutten på hovedkravet vil rentene tross alt være tilsvarende null.