View Single Post
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Grønnkål, du skrev tidligere at enkelte virkelighetsoppfatninger er mer fruktbare enn andre. Er du uenig at den virkelighetsoppfatningen som tilsynelatende er vanligst blant dagens vitenskapsmenn og -kvinner ser ut til å være den mest fruktbare?
Vis hele sitatet...
Den er den mest fruktbare når det gjelder de spesifikke fenomenene den nettopp bekjeftiger seg med. Den er svært lite fruktbar når det kommer til fenomener som ligger utenfor dens domene.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Jeg mener, vi lærer mer og mer som årene går og har gjort ganske mange gjennombrudd, spesielt det siste århundret, som virkelig har forbedret vår forståelse for hvordan verden fungerer. Det er selvsagt en mulighet for at alt dette er søppel, kanskje gravitasjon forårsakes av kjærlighet og fossilene ble plassert her av djevelen for å lure oss - men er det fruktbart å basere seg på at dette er sant? Hva godt gjør det oss å basere virkelighetsoppfatningen vår på en virkelighet vi aldri kan evne å forstå?
Vis hele sitatet...
Ingenting av det er søppel: det virker jo! Alt vi gjør er å danne oss enkelte mønstre og etablere noen prosedyrer som viser seg å være effektive innenfor bestemte kontekster. Det er alt. Det er ikke noen absolutt sannhet i noe av dette, slik jeg ser det.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Du er uenig i påstanden om at vitenskapens modeller konvergerer mot et korrekt bilde av hvordan verden fungerer, eller du mener i hvert fall at vi ikke kan vite om dette stemmer. Men er det fornuftig å basere seg på at det ikke stemmer? Og hvordan forklarer du vitenskapens predikasjonskraft?
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i "modell-konvergens-hypotesen", ja. Hvordan kan vitenskapens ulike teorier og modeller sies å konvergere mot et "korrekt bilde" når disse teoriene og modellene er innbyrdes inkonsistente?

Jeg kan ikke forklare vitenskapens prediksjonskraft, men det kan ikke noen andre heller! Hypotesen om at en modell virker fordi den overenstemmer med en absolutt ytre virkelighet, er ikke noen egentlig "forklaring" på dens prediksjonskraft, det er bare å føre "forklaringbyrden" over på en ukjent metafysisk størrelse.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Jeg forfekter også at det finnes en tankeverden. Er jeg pluralistisk?
Vis hele sitatet...
Ja, det er du nok da. Men det er jo litt vanskelig å ikke være pluralistisk, i alle fall så lenge vi ikke er ett med Gud, eller noe slikt.