View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Her presiserer han jo at han ikke er religiøs ved å si at det eneste religiøse ved han er hans fascinasjon for verden slik den er.


Vet du hva Spinozas gud er? Det er filosofen Baruch Sponoza sin overbevisning om at Gud ikke er noe mer enn et filosofisk konsept.

Som sagt, Einstein var ikke religiøs:

Han har også uttalt at overbevisninger om en personlig gud barnslige.
Vis hele sitatet...
Men det kan jo hende at de jeg annser som virkelig religiøse eller bedre, spirituelle, har ikke noe mer radikal mening enn Einsten som sa, jeg bryr meg ikke lengre om detaljene, jeg vil snakke Gud's språk...
At det som sagt finnes mennesker som ikke skjønner at all religion er bassert på individuelle opplevelser mest sannsynlig fra rusbruk er ikke min feil=p

Sitat av Provo Vis innlegg
Du blander kortene. Det er to forskjellige spørsmål hvorvidt en opplevelse kan ha noen "gevinst" og hvorvidt en opplevelse representerer noe reelt.
Vis hele sitatet...
Det er jo reelt om det forandrer noe fysisk slik jeg ser det=/ Du må jo ha hørt; Husk å være alt du kan i dag, for i morra er du ikke den samme?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vet ikke om dette spørsmålet er rettet til meg, men jeg aner ikke hvem Alex Grey er. Jeg ser imidlertid ingen problemer med å kunne se mønstere uten at de representerer noe mer enn kjemisk påvirkning av hjernen. Som et illustrerende eksempel, når du gnir deg hardt i øynene så øker du det intraokulære trykket i øyet, noe som påvirker netthinnen og resulterer i et signal som hjernen tolker i form av mønstere. Dette er ikke et mønster hentet fra "en annen dimensjon" eller noe slik, som du sikkert vil si deg enig i, men et resultat av at synssenteret hjernen gjør sitt beste i å tolke et synssignal som avviker sterkt fra normalen. Det er ingen grunn til å tro at kjemisk påvirkning av hjernen ikke fungerer på samme måte.
Vis hele sitatet...
Jeg bare skjønner ikke hvor disse mønstrene kommer fra om det ikke kommer fra noe fysiske kjemiske endringer i hjernen? Og hvorfor? Og jo jeg rettet det til deg, for du er enkel å forstå i dine beskrivelser og svar, jeg bare mener at Alex Grey - du kan jo google=) - sier at omtrent alle hans malerier er inspirert av hans LSD turer.. Jeg lurer på hvorfor dette er typiske mønstre som mennesker opplever både på psykadelia og "nær døden opplevelser" Hva er det hjernen prøver å gjøre?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg snakker om kropp/sjel-dualisme.
Vis hele sitatet...
Ok da=) Lurer allikevel på hvorfor jeg ser en motsetning til alt...Om det finnes en våken tilstand så finnes det en drømmende, om det er liv MÅ det være død..?

Igjen takk for at du orker=)