View Single Post
Liker veldig godt temaet! Har selv prøvd meg som vegetarianer et par ganger, av nysgjerrighet mer enn noe annet, egentlig. Ellers har jeg merket at når jeg selv lager middag, er det som oftest kjøttfritt, forskjellige pasta-, couscous-eller linse-retter, etc., og det faller meg helt naturlig. Unner meg gjerne tacos, lasagne, tikka masala, o.l. en gang i blandt, men jeg er ikke av typen som spise kjøtt hver dag, kanskje én eller to ganger i uken. Er såvidt noe jeg tenker over. Tror jeg kunne klart meg som vegetarianer hele året rundt, så lenge jeg fikk spise ribbe og pinnekjøtt til jul. Kanskje jeg skal prøve meg på det igjen?

Jeg tror det hadde vært mye lettere for mange å forstå en kjøttfri hverdag om de som er vegetarianere, veganere, raw foodists o.l. kunne kommet opp med konkrete eksempler på hva de spiser i løpet av to-tre dager. Vegetarianere trenger ofte ikke spise så utrolig forskjellig fra alle andre: Kanskje et annet pålegg på skiven, en litt annen middag, men man drikker jo fortsatt brus, en god morgen yoghurt i lunsjen, tar seg en bolle, en øl, etc. Tror mange har en litt feil oppfattelse av hva det er å være vegetarianer ("Ååh, er du en sånn én?! Du drikker bare vann og spiser ikke annet enn salat tre ganger om dagen, du!"). Jeg tror egentlig utfordringen for de fleste ville vært å hoppe rett til veganer/ovo-lakto-vegetarianer, da må man passe litt mer på hva man putter i seg. Man trenger ikke være superopptatt av hva man spiser for å være vegetarianer, i mange deler av verden er det faktisk veldig utbredt og normalt.
Sist endret av TeumessianFox; 29. mai 2011 kl. 14:02.