View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Forskningen er forholdsvis laber på mange av disse områdene. Det er lite tvil om at man burde få i seg mindre mettet fett mtp. kolesterolnivå, men om det er det å leve som vegetarianer som avgjør det (dvs fravær av kjøtt) eller om det er fordi mange får et ensidig kosthold med lite grøntfor (dvs fravær av grønt) kan debatteres. I tillegg er det jo de vanlige fellene med kohortstudier, korrelasjon og statistisk analyse. Disse tingene er ikke lett å få til riktig, men allikevel gjentas de samme faktabitene hver gang vegetarianere snakker om sin egen diett.


Det kan hende folk blir litt snurt når du tar utgangspunkt i at folk som ikke spiser kjøtt er smartere, rart hvordan folk reagerer på sånt.

For å moderere artikkelen litt: Det henger nok tett sammen med at korrelasjon ikke nødvendigvis betyr at ting henger sammen. Det er ikke sånn at man blir mer intelligent ved å spise mindre kjøtt - rent biologisk er nok hovedgrunnen til at mennesket har blitt så intelligente som vi har blitt at vi er i stand til å spise kjøtt, siden det er ekstremt energikrevende å vedlikeholde en såpass stor hjerne som vi har. De fleste rovdyr er mer intelligente enn sine respektive byttedyr (rev/hare, ulv/sau, edderkopp/flue osv). Dette betyr ikke at vi må spise kjøtt i dag, siden i den vestlige verden har vi mer enn nok energi uansett kostholdstype.

Poenget er at korrelasjonen oppstår fordi de fleste intelligensmålinger baserer seg på teoretisk, tillært kunnskap som aritmetikk og leseforståelse. Disse er igjen sterkt korrelert med øvre middelklasse, som har mer utdannede foreldre, mer tid til å fokusere på teori og ender opp med å ta høyere utdanning. Disse samme menneskene er også de som har råd/tid til å ta opp saker som vegetarianersaken. Du kan finne lignende korrelasjoner med de fleste former for aktivisme, uten at det betyr at det er intelligens som avgjør.

Selv tror jeg kjøtt er en naturlig del av kostholdet, men å spise kjøtt sju dager i uka blir litt i overkant. I forhold til helse tror jeg mye av problemet er at folk spiser mye av de billige varene: Kjøttdeig av storfe i stedet for kylling/fisk, poteter i stedet for sunnere grønnsaker, cola i stedet for fruktjuice osv. Å spise en matrett uten kjøtt et par dager i uka burde være helt naturlig. Akkurat som å spise med kjøtt en gang i blant burde være det.

Problemet mitt med veganere er at en del av dem synes å ha standpunkter som er såpass ekstreme og lite virkelighetsorienterte at det blir vanskelig å forholde seg til - ved å gripe til polemikk og sammenligne f.eks. kjøttindustrien med holocaust blir det hele en egoboost heller enn en meningsfull debatt. Sier ikke at noen her har gjort det, men det er nå engang slik jeg av og til oppfatter det fra enkelte.

edit: og så må jeg bare si at hvis man er veggis av verdenssultårsaker og samtidig forkjemper for økologisk mat så kaster man babyen ut med badevannet.
Vis hele sitatet...
Vel, korrelasjon betyr jo nettopp at noen henger sammen, at det samvarierer. Det du snakker om er jo problemer med kausalitet og konvergerende variabler. Han sier forøvrig ingenting om retningen på korrelasjonen, men jeg antar han han mener at den er positiv.

OT: Jeg synes det er litt tullete å dra inn alle disse historiske påstandene om at vi mennesker er skapt for å spise så mye kjøtt. Tror du virkelig at mennesker før i tiden spiste like mye kjøtt som vi gjør i dag? Hvis vi går tilbake til jeger- og sanker-tiden (rundt 10 000 år siden), har jeg hørt tall som 90 % bær, nøtter, grønnsaker o.l og 10 % kjøtt som en generell oppbygning av menneskets kosthold. Har dessverre ikke kilder tilgjengelig akkurat nå.
Det er et stort samfunnsproblem at vi mennesker, da spesielt i den vestlige verden spiser så ekstremt store menger kjøtt som vi gjør i dag, og jeg mener derfor det blir helt på tryne å skal kritisere dem som velger å ta helt avstand fra kjøtt.