View Single Post
Sitat av Petter H Vis innlegg
Hallo

Jeg har lenge lurt på hvordan oljefondet, altså det som helt til nylig var kjent som pensjonsfondet, skulle betale for eldreomsorgen i Norge. Strengt tatt kan jeg ikke forstå at utenlandsk valuta skal ha noen effekt på den norske interne økonomien overhodet. Pengene blir jo ikke delt ut til bedrifter, slik at de kan handle utenlandske varer med dem. De ser heller ikke ut til å bli brukt til å leie inn utenlandsk arbeidskraft, de får eventuelt betalt i kroner.

Fondet består kort sagt av forskjellige obligasjoner og aksjer rundt om kring, utbytte fra disse er det politikere sier skal brukes til pensjon.

Hvordan får man omsatt oljefondet til pensjonskroner, eller hva som helst av norske tjenester egentlig. Jeg kan se at man kan bruke dem til å kjøpe F-35 av amerikanerne osv.

Noen økonomer der ute?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår spørsmålet ditt. Når staten får penger overført fra Oljefondet skjer dette ved at Oljefondet kjøper kroner mot utenlandsk valuta i det ordinære valutamarkedet. Valutamarkedet er verdens største og mest likvide marked. Det er enormt transaksjonsvolum daglig, all verdens valutatransaksjoner som følge av varehandel mellom land (inkludert alt av energi, deriblant olje) utgjør kun 4 prosent av de daglige valutatransaksjonene.

En overførsel vil i prinsippet gjøre at kronen styrker seg da utenlandsk valuta selges (redusert etterspørsel) mot kroner (økt etterspørsel). Skulle en trykket disse pengene isteden ville kronen ha svekket seg fordi investorer (kroneeiere) ville sett at pengetilbudet oversteg etterspørselen etter kroner, som vil gi inflasjon i neste periode. Så overførselen gjør at en holder pengemarkedslikevekten til gitt rentenivå, og at en kan konsentrere seg om å bruke renten som verktøy til å styre inflasjon og realøkonomi.

Sitat av svaagan Vis innlegg
Atomet: En liten rettelse: Handlingsregelen er på 4% av fondets avkastning
Vis hele sitatet...
Dette er galt. Handlingsregelen skal tilsvare realavkastningen til fondet. Historisk har realavkastningen vært 4 %. Regelen brukes slik at handlingsregelen er fire prosent av fondets størrelse (4 % av fondet = forventet realavkastning).