View Single Post
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Jeg vil påstå at man gjerne er seg selv mer lik enn ellers under såkalte blackouts, eller i hvert fall viser et annet, underbevisst "seg selv"/ego. Det er fortsatt like mye deg, selv om det er deler av deg den bevisste delen vanligvis undertrykker eller skjermer fra "utsiden".
Rett og slett en annen side av deg.
Vis hele sitatet...
Min erfaring tilsier det samme. Jeg har aldri vært så full at jeg har glemt ting som skjedde i fylla (enkelte samtaleemner er derimot ikke interessante nok til å sette seg i hukommelsen), men jeg har en del venner som forandrer oppførsel drastisk under alkoholpåvirkning. De kan være de roligeste og hyggeligste personene i verden som edru, men med en gang de blir fulle så går de over til å gjøre lite gjennomtenkte handlinger for å være morsomme eller få oppmerksomhet. For meg virker det som en tilstand de vanligvis ønsker at de var i, men pga sjenerthet holder de tilbake denne siden når de er edru. Da er det svært beleilig å ha en alkoholrus å skylde på om noen reagerer dagen derpå

Det skal derimot sies at alkoholrusen også formes ut i fra indre/ytre stemninger, og at fester med svært unge og usikre ungdommer vanligvis ender i mye mer fortvilelse og drama enn hvis det hadde vært snakk om et par år eldre og erfarne personer. Rus kan være en skummel greie for enkelte, og da kan det få utløp som paranoide/voldelige handlinger. Jeg minnes fra tidlige fester at personer gjorde svært merkelige ting til de å være, men jeg kan aldri huske å ha observert noen gjøre noe *utenkelig* for den som person. Dumme og korttenkte handlinger, ja, men ikke utenkelige. Jeg er sikker på at en del av de som sier de blacker ut handler ut i fra egen ubevissthet. Det er jo ikke som om noen andre styrer deg på alkohol. Mange personer tenker nok ganske crazy ting til vanlig, men tankene kjøres et par ganger gjennom resonneringsdelen før de blir til handlinger. Der tar kanskje tankene en snarvei når man drikker?

"Fylla har skylda" er blant de dummeste uttrykkene jeg vet om.