Tråd: Lidl
View Single Post
Opprinnelig postet av Delusional
Flymarkedet vil stabilisere seg veny og se. Det er utrolig mange bønder som driver små små gårder, jeg har onklwer og tanter som tilhører den gruppen. De driver gården alene og dersom folk ikke våger å satse mer, få en større gård går det ikke bra, bøndene må tilpasse seg markedet å produsere ting etter som markedet svinger, den er en knallhard verden, "Survive of the fittest".

Se på dyreriket, klarer du ikke å skaffe deg mat eller gjør noen feil går det nedenunder og hjem med deg. Det samme gjelder her og, gjør du feil og ikke klarer å holde firmat oppe er du ikke skapt som et konkuransemenneske, og da vil jeg foreslå at du skaffer deg annet arbeid. Problemet med Norge er at alt for mye er styrt av staten. Og mange folk kan ikke administrere ting. Min far jobbet som distriktssjef i et større firma og han gjorde det med overskudd i 10 år (eller mer), men etter interne konflikter gjør han det ikke lengre. Han begynnte i komunen, han administrerte noen greier er ikke helt sikkert på hva. Og det hadde hatt uttallige sjefer som hadde kommet og gått, fordi de ikke klarte å drive greine. Han som hadde jobbet i det private fikset problemene der. Det beviser igjen at folk i det private kan administrere ting, hvorfor? Jo, de er nødt til det, ellers fyker de, de mø gjøre avgjørelse som ikke er populære. Hadde staten åpnet opp for mer privat styring av ting, ville det sansynligvis gått betraktlig bedre.

Vis hele sitatet...
Dette er noe av det største sprøytet jeg har hørt på veldig lenge. Det er faktisk så tåpelig at den nesten ikke fortjener svar. Hvis en forretningsmann står på alt han kan men alikevel går bedriften dunken så er det mannen det er noe feil med? Hva i all verden er det for noe elitistisk individualistisk tøv! Det er jo utrolig enkelt å legge skylda på enkeltmennesket som ifølge Delusional ikke er bra nok til å overleve, istedetfor å faktisk se på årsakene til at folk mister jobbene/ikke klarer å få sin egen bedrift til å gå med pluss. Hvis du gidder å sette deg inn i hvordan markedsøkonomien fungerer er det flere faktorer som spiller inn enn det reint genetiske til mannen/dama som det gjelder. Jeg ser at du har hørt om begrepet survival of the fittest. Jeg ser at du tror at vi lever i en dyrisk verden som er styrt av utviklingsprinsipper. Hvis du gidder å lese Darwin ser du at det har var motstander av at utviklingsteorien legges over på mennesket. Men igjen: det er utrolig enkelt for de konservative frp-liberalistene å bare legge skylda på enkeltmennesket når det faktisk er markedet som har spilt fallitt.

Det er også interessant at Delutional mener at mennesket er "skapt som konkurransemenneske" og hvis bedriften går dårlig er det genetikken som ikke passer. Dette derimot, er så tåpelig at jeg ikke gidder kommentere det. Delutional fortjener nicket sitt med glans.