View Single Post
Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
Lovlig seint, dette, men likevel; hvordan vil egentlig Randi at man skal "bevise" et overnaturlig/mystisk fenomen? Er ikke selve grunnen til at disse fenomenene blir sett på som nettopp mystiske/overnaturlige det at vi ikke har funnet noen måte å "måle" de på? Hvordan skal jeg da kunne klare å "bevise" den gamle mannen som går igjen i stua til farmor overfor Randi?
Vis hele sitatet...
Det er flere overnaturlige og mystiske fenomen enn bare spøkelser. Synskhet, kommunikasjon med døde, telekinese, ønskekvister, krystallhealing, fargehealing, osv, osv, er ofte påståtte fenomener, hvor alle lett burde kunne bevises om de var virkelige. Testene som eventuelt kan bevise dette klarer nok de fleste å tenke seg til. Hvis man vil bevise den gamle mannen som går igjen i stua til din farmor kan du for eksempel tilby de, eller andre mer lokale vitenskapsmenn/-kvinner de er villige til å godkjenne, å komme for å observere under kontrollerte omgivelser.

Sitat av AnaMorph0s|s
Jeg ser på meg selv som en skeptiker, men syns også det er noe umodent og teit over Randis tilnærming, ettersom han på en måte hever seg selv over naturen og universet ved å liksom benekte alt mystisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig. Alt han sier er "bevis det du påstår og få en million dollar". Han sier også at man ikke skal avfeie enhver form for alternativ medisin før den har blitt testet, ettersom mye av den medisinen vi tar for gitt i dag en gang har vært alternativ. Men når en form for alternativ medisin konsekvent feiler i tester, så er det rimelig dumt å benytte seg av denne fremfor evidensbasert medisin.

Sitat av AnaMorph0s|s
Hva vet vi egentlig om universet? Hele Big Bang teorien er for eksempel bare en haug med antagelser og løse teorier som man benytter seg av kun for nærme seg en forståelse av hvorfor universet og jordkloden ser ut som de gjør i dag - vi VET praktisk talt ingenting om hvorfor noe som helst rundt oss er slik det er. Vi vet ikke en gang hva det er som får oss til å oppleve noe i det hele tatt, vår egen bevissthet, men vi antar at det har noe med en haug av elektriske signaler i hodene våre å gjøre. Dog, ingen er egentlig i nærheten av å kunne "bevise" hva bevissthet egentlig er for noe (og selve bevisstheten er vår eneste tilgang til alt vi vet om denne verden).
Vis hele sitatet...
Big-bang-teorien er rimelig solid utledet, og er ikke bare en haug med antagelser og løse teorier. Men du har rett i at vi ikke vet hvordan bevissthet oppstår, og det hevder heller ikke Randi å vite. Han og mange andre er helt klare og tydelige på – og presiserer gjentatte ganger – at vi er uendelig langt fra å vite alt, men enkelte metoder er bedre for å komme frem til ny viten enn andre. For eksempel er å tro på krystallhealing ikke spesielt klokt, da ikke ett eneste pålitelig forsøk har klart å vise noen som helst effekt. Det samme gjelder spøkelser. Og igjen, alt han sier er "bevis det du påstår og få en million dollar".