View Single Post
Sitat av jonasojac Vis innlegg
Kan jeg spøre om du bare fyller 1 liter av gangen ? blir litt andeledes når du kjøper 1 liter vann og ikke 30 av gangen :P
Vis hele sitatet...
Jeg skal faktisk vedde mye på at samsvaret mellom de som syter høyest og mest om bensinprisene, og de som kjøper mest matvarer, brus osv på bensinstasjoner, er veldig stort. Altså at det er veldig mange av de samme.

Sitat av Lunatique Vis innlegg
Så det du mener er at folk ikke har rett til og jobbe om man ikke kommer seg til jobben med buss?
Jeg må bruke bilen min til jobb jeg, og det er over 2,5 mil hver vei. Så ja, det går en del bensin, og ja, bensinen utgjør en veldig stor del av det jeg har å bruke på meg selv hver mnd etter at regninger er betalt.
Før hadde jeg lavere stilling, og da hadde jeg minimalt å leve for. Omtrent alt gikk til bensin!

Så om bensinen hadde vært dyrere, da er det rett og slett mange som tilslutt ikke har råd til å komme seg på jobb.
Vis hele sitatet...
Skal vi se... 2,5 mil hver vei, det vil si at du kjører 5 mil pr dag, så hvis vi tar i skikkelig og sier at bilen din bruker 5 liter bensin på dette pr dag, vil det med 15kr/l si 75kr pr dag til bensin.

Hvis du også har en ganske dårlig timelønn, f.ex. 150kr timen, vil det si at du i løpet av en time har tjent nok til å betale bensinen for to dager. En dagslønn (1200) nærmer seg raskt det du trenger for hele måneden (1600). Selv når jeg bare bruker tog/trikk til og fra jobben, og dette er innenfor bygrensa slik at jeg slipper unna med billigste månedskortløsning, så koster det ca 600 i måneden. Du får tilogmed fradrag for skatten på utgiftene du har til reise til/fra jobb, det gjør ikke jeg, så der nærmer det seg enda mer.

Til gjengjeld har du sannsynligvis veldig mye lavere utgifter til bolig enn det jeg har, og da bor jeg ikke i noe luksuspalass heller, men i en helt normal leilighet i en stygg blokk med en av norges mest trafikkerte veier som nærmeste nabo. I byen bruker vi gjerne mindre på transport, men til gjengjeld har vi **vanvittig** mye mer utgifter på bolig. Hvis du ikke tror meg, sjekk litt priser på finn.no... bare ved å flytte et par mil ut av byen får man et pent hus i bra størrelse med en ganske ålreit tomt for omtrent det samme som en 60-70-m2 leilighet i sentrum. Flytter man lenger ut blir det helt latterlig billig.

Ja, det koster penger å leve. Så vet du hva? jeg syns ikke det er spesielt synd på deg, og bensin er absolutt ikke dyrt i forhold til hva vi tjener.