View Single Post
Jeg gir meg over, det er tydeligvis vanskelig med enkel tenking, så jeg tar det på papiret/skjermen en gang til jeg. La oss si at elgjegerne i Norge faktisk har samlet inn all den lorten som bjørn har lagt fra seg (nå tar jeg bjørn som et eksempel, ikke som eneste art), da ville vi hatt 170 bjørner som vandret inn og ut, disse bjørnene ville behøvd mat, og de ville spist like mye enten det var sau med antipredatorisk atferd eller ei. Du bare flytter problemet et annet sted, uansett hvor mye du taster og skriker vil bjørnen behøve like mye mat. Om det er 170 eller 1000 bjørner har lite og si, det som har noe å si, er at de tar sau og rein, og forsyner seg grovt.

Vi vil ikke utrydde rovdyra slik så mange tror, men vi vil heller ikke sitte stille og vente på godkjenning fra lensmannen når bjørnen står og slår i hjel dyra, man må kunne skyte i nødverge, enten det gjelder sitt eget liv eller husdyras.

Når det gjelder rovdyrgjerder, så er det slik at det fungerer for noen, og for andre ikke, man kan utdype grunner og finne på løsninger på papiret i all evighet om man vil, men det må kunne omsettes i praksis med hell.