View Single Post
Dette er noe du antar - jeg tviler på at du, med tanke på hvordan du nærmest latterliggjør bønder i påstanden din om at de ikke vet forskjellen på strøm- og rovdyrsikregjerder, har stor erfaring med oppavling av sau. Jeg gjentar:

Forsøket bekrefter at lette raser viser sterkere antipredatoratferd enn tyngre raser. Gammel
norsk steinaldersau utmerket seg med spesielt gode antipredatoregenskaper i forhold til de
andre rasene som ble testet. Det er imidlertid uvisst om omlegging til en rase som viser
utpreget antipredatoratferd kan bidra til å redusere rovdyrtapene generelt. For det første vet vi
ikke hva som skjer dersom rovdyra mister valget mellom «lett» og «mindre lett» bytte. For
det andre må man ved omlegging til annen rase ta hensyn til en rekke faktorer, ikke minst
økonomien i saueholdet.
Vis hele sitatet...
Først når du har dokumentasjon på at omleggingen til en rase som gammel norsk steinaldersau vil redusere tapene betraktelig uten at det går (for hardt) utover kjøttmengden, kjøttkvaliteten og at økonomien i saueholdet vil bli god, vil jeg stole på påstanden din.

Jeg dro frem Lesja som et eksempel fordi løsningen din ikke kommer til å hjelpe oss.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva er feil? At lange vandringer ikke er noe iboende instinkt hos sauer? Du har selv sagt at det aldri har vært noe problem for bøndene å vite hvor sauene befinner seg, så du er tydeligvis enig i at de holder seg noenlunde i samme område. Det er ikke slik at du slipper sauene på Ringebu og henter de på Oppdal.
Vis hele sitatet...
Sauer trenger store områder å beite på - ikke minst fordi de går i marginale områder. Prøv å les og få innover deg det jeg skriver. Når vi slipper sau fra setra vår finner vi dem igjenn på vår side av Gudbrandsdalen, men vi kan selvsagt ikke gjerde inn hele det området fordi!