View Single Post
Vi kan ikke sammenligne norsk og svensk sauedrift, Svenskene har jo for pokker nesten ikke fjell, og dessuten er drifta deres basert på mindre flokker. Hvis en slagbjørn (en slagbjørn er vanligvis en bjørn som grunnet skade ikke er i stand til å ta vilt, eller ikke er i stand til å spise viltet. Skader på tenner er det vanligste, da vil bjørnen som oftest bare spise mykere og fete partier som han lett kommer til, og slår byttet i hjel i stedet for å bite det, selvfølgelig for å spare seg selv smerte) kom inn i en svensk flokk, ville det gitt mindre utslag på statistikken enn hvis den kom inn i en norsk flokk, nettopp fordi vi har større flokker, fordelt på færre bruk.
Vis hele sitatet...
Hvis den samme flokken hadde løpt som pokker mens bjørnen tok den ene sauen den fikk tak i, så hadde det jo ikke det. Hvis flokken derimot løper 50 meter og står der og venter på at bjørnen skal ta nestemann, så er saken en annen.

Ingen har sagt at rovdyrgjerder er vedlikeholdsfrie, eller at alle bonder trenger dem. Fattern har sauer på fjellet hvert år men han har ikke store problemer med rovdyr. En og annen sau blir tatt av jerv iblandt, men ingenting uoverkommelig. Med andre ord, så hadde det sikkert ikke vert økonomisk for fattern å benytte seg av rovdyrgjerder. For en annen bonde i et annet fylke, så kan situasjonen være en helt annen, hvis en bonde sender sauene sine på fjellet og mister 20-50 sauer hvert år pga rovdyr så vil jeg påstå den bonden burde vurdere å finne et annet sted å sende sauene om sommeren, eller sette opp rovdyrgjerder. Joda, det hadde kanskje tatt 2-4 mann en dag eller to med vedlikehold et par ganger i året, og det hadde kostet sitt, men det hadde også fått stopp på problemet.
Hvis jobben blir gjort skikkelig, uten store gliper under rovdyrgjerdene, og det benyttes skikkelige gjerder som ikke bare kan løpes gjennom/hoppes over, så ser jeg ikke hvorfor de ikke skulle fungere.

Jeg er helt enig med det du sier i slutten av posten din, jeg har selv akkurat den problemstillingen selv. Om jeg i det hele tatt kommer til å ta over fattern sin gård når han er gammel og grå så blir det for å holde familietradisjonen gående, og fordi jeg synes en gård er et veldig bra og lærerikt sted for en unge å vokse opp. For pengene sin del så er det ikke på noen måte økonomisk sammenlignet med hvilken som helst annen jobb. Det er nok ingen som har så lav timelønn i norge som bonder, med mindre det er snakk om svære bruk med tusenvis av dyr. Selv da kreves det nok mer enn en mann for å holde tritt med alt arbeidet.