View Single Post
Sitat av shitrich Vis innlegg
Som jeg mistenkte mener alle uten forståelse for landbruk og gårdsdrift at det er bøndenes eget ansvar å beskytte besetningen mot rovdyrangrep til en hver tid. Jeg er til en viss grad enig, men det er tilnærmet umulig å holde kontroll på en besetning som er spredd over alle vidder på grunn av at flokken er splittet fordi rovdyr har gått til angrep på flokken.
Vis hele sitatet...
Løsning: Rovdyrsikre inngjerdinger.

Sitat av shitrich
Og Provo: Du har løsningen! I teorien vel å merke. Du får de i alle fall til å virke såre enkelt.
Vis hele sitatet...
Ja, enkelte ting er ikke så vanskelige som man kanskje tror. Løsningen er godt uttestet, og har fungert aldeles utmerket i Sverige etter den ble innført i 1996.

Sitat av shitrich
Men jeg syns det er latterlig den måten du får norske bønder til å virke som giddesløse slabbedasker som sitter i sofaen hele sommeren og håver inn erstatning etter at dyra er samlet inn på høsten.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke ytret med et eneste ord at bøndene er "giddesløse slabbedasker".

Sitat av shitrich
Du skrev noe om at svenskene hadde 200.000 sau og vi 2 millioner, det sier seg selv at det blir større svinn i Norge når det er sånne enorme forskjeller.
Vis hele sitatet...
Først må jeg få si at tallet på 2 millioner er tatt fra WWF. SSB, derimot, påstår at det er 1 million (vinterforede sau). Jeg har likevel valgt å gå ut fra 2 millioner, noe som går kraftig i bøndenes favør.

Jeg skrev i samme innlegg at svinnet likevel er mye høyere i Norge selv om man tar hensyn til det. I Norge angripes 3,75% av sauen av rovdyr (med utgangspunkt i 2 millioner – er det én million snakker vi 7,5%), mens kun 0,183% blir angrepet i Sverige. Disse tallene skulle man kunne forvente at var like hvis svenskenes måte å drive på ikke var sikrere, uavhengig av de absolutte antallene sau. I tillegg er det slik at det ikke er den svenske modellen som er spesiell i en europeisk sammenheng, men den norske. Vi har 5% av de store rovdyrene, og 50% av erstatningssakene, i Europa.

Sitat av shitrich
Uten at jeg har noen flotte linker å oppgi som kilder vil jeg da anta at det også er mindre besetninger i Sverige, som da vil si at det er letter å holde besetningen under oppsyn.
Vis hele sitatet...
De trengs ikke å holdes under oppsyn noe bedre enn her tillands, ettersom de er inngjerdet med rovdyrsikre gjerder.

Sitat av shitrich
Jeg har også et spørsmål til deg: Har du noen gang sett en saueflokk som har blitt angrepet av rovdyr?
Jeg skal love deg at flokken ikke står i ro og måper, men derimot løper som bare faen for å komme seg unna.
Så den påstanden om at de ikke frykter predatorer syns jeg er mildt sagt drøy. Men at sauen er avlet til å bli tung og derfor er treg går jeg med på.
Vis hele sitatet...
Jeg har linket til tre artikler/rapporter fra forskningsinstitusjoner, én nyhetsartikkel og én dokumentar som sier det motsatte av det du sier her. Jeg foreslår at du blar frem solid dokumentasjon på at alle disse forskerne tar feil, i stedet for å løst påstå det. Ingen sier at sauen står stille til jerven sitter i nakken på de, men de står stille for lenge før de flykter, de flykter ikke langt nok, og de flykter ikke på en fornuftig måte. Les rapportene, så ser du det selv der. Schrödingers katt har også tatt opp problemstillingen og gjenskaper en mini-versjon av forsøket til Bioforsk slik at du selv får se hvor enorm forskjell det er i antipredatoratferden til de villere og lettere sauerasene og den istykkeravlede rasen norsk kvit sau som de fleste sauebønder har.

Sitat av shitrich
Hvordan kan du si at bønder tjener på at sau blir tatt hvis du har hørt om uttrykket avlsverdi? For en bonde er dyr med høy avlsverdi gull verdt, ettersom det kan ha tatt mange generasjoner å oppnå dette. Avlsverdi omhandler dyrets genetiske egenskaper når det kommer til kjøtt og hvor mange avkom individet får osv. Skal du da kjøpe nye individer til flokken for erstatningspengene, vil du ikke kunne kjøpe dyr med høy avlsverdi fordi disse er dyrere enn "vanlig" sau.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt medregnet i erstatningssummen. Erstatningssummen er ment å representere en gjennomsnittsverdi for økonomisk tap av en sau. For de spesifikke sauene kan dette slå positivt eller negativt ut, men over tid jevner dette seg ut.

Og sannelig fant jeg igjen verdisatsene på NSG sine nettsider! Jeg har visst operert med gamle tall, for ny verdisats er nå på 2880 kroner for voksen sau og 1400 for lam. Slakteprisen for de to er hhv 960 og 950 kroner. Erstatningsgrunnlaget for voksen sau og lam er følgende:

Kode

SAU:
Kjøtt:	 	 	 	 	 	 	 
  Kjøttverdi av den tapte søya:     30 kg à kr 32,00        kr   960
  Rekrutteringskostnader:                                   kr   200
  Redusert kjøttprod. neste år,	 	 	 	 	 
  - (0,86 lam à 19 kg sl.vekt):     16,3 kg à kr 50,00      kr   815
Ull:	 	 	 	 	 	 	 
  Redusert ullprod. tapsåret:       2,5 kg à	 	 	 	 
  Redusert ullprod. neste år:       1,0 kg à	 	 	 	 
                                    3,50 kg à kr 43,00      kr   151
Tapt lammetillegg for 0,86 lam 1):                          kr   112
Tapt produksjonstillegg husdyr 2):                          kr   644
Avrunding:                                                  kr    -1
Verdi av den tapte søya:                                    kr 2 880

LAM:
Kjøtt:                              19 kg à kr 50,00        kr   950
Ull:                                1,5 kg à kr 43,00       kr    65
Sum:	                                                    kr 1 015
Livdyrtillegg:  25 %                                        kr   254
Lammetillegg 1):                                            kr   130
Avrunding:	                                            kr     2
Verdi av det tapte lammet:                                  kr 1 400
Til sammenlikning er livdyrprisene 2500 kr for en ny voksen søye, og det er ingen tillegg for høyere O-indeks (som er det du sikter til når du sier avlsverdi), mens den er 1700 for et nytt lam, med 20 kr per poeng i O-indeks over 115. Husk også på at kun noen av de tapte sauene faktisk er livdyr (dyr som skal brukes i avl), så prisene er ikke direkte sammenliknbare.

I tillegg til at det i utgangspunktet ikke går i din favør å gjøre sammenlikningen er det uansett ikke rettferdig å sammenlikne erstatningssummen med hva det koster å kjøpe en ny sau, ettersom bøndene avler sine egne sauer i stedet for å kjøpe de. For å illustrere hvor feil en slik sammenlikning blir kan du sammenlikne slaktepris og kjøpspris for en sau. Hvis dette hadde vært en sannferdig sammenlikning for hvordan bonden lider økonomisk av rovdyrtap, skulle man med samme sammenlikning konkludere med at bonden ville gått dundrende konkurs i løpet av en enkelt sesong med drift.
Sist endret av Provo; 8. april 2011 kl. 17:43.