View Single Post
Som jeg mistenkte mener alle uten forståelse for landbruk og gårdsdrift at det er bøndenes eget ansvar å beskytte besetningen mot rovdyrangrep til en hver tid. Jeg er til en viss grad enig, men det er tilnærmet umulig å holde kontroll på en besetning som er spredd over alle vidder på grunn av at flokken er splittet fordi rovdyr har gått til angrep på flokken.

Og Provo: Du har løsningen! I teorien vel å merke. Du får de i alle fall til å virke såre enkelt.
Men jeg syns det er latterlig den måten du får norske bønder til å virke som giddesløse slabbedasker som sitter i sofaen hele sommeren og håver inn erstatning etter at dyra er samlet inn på høsten.
Du skrev noe om at svenskene hadde 200.000 sau og vi 2 millioner, det sier seg selv at det blir større svinn i Norge når det er sånne enorme forskjeller.
Uten at jeg har noen flotte linker å oppgi som kilder vil jeg da anta at det også er mindre besetninger i Sverige, som da vil si at det er letter å holde besetningen under oppsyn.
Jeg har også et spørsmål til deg: Har du noen gang sett en saueflokk som har blitt angrepet av rovdyr?
Jeg skal love deg at flokken ikke står i ro og måper, men derimot løper som bare faen for å komme seg unna.
Så den påstanden om at de ikke frykter predatorer syns jeg er mildt sagt drøy. Men at sauen er avlet til å bli tung og derfor er treg går jeg med på.

Hvordan kan du si at bønder tjener på at sau blir tatt hvis du har hørt om uttrykket avlsverdi? For en bonde er dyr med høy avlsverdi gull verdt, ettersom det kan ha tatt mange generasjoner å oppnå dette. Avlsverdi omhandler dyrets genetiske egenskaper når det kommer til kjøtt og hvor mange avkom individet får osv. Skal du da kjøpe nye individer til flokken for erstatningspengene, vil du ikke kunne kjøpe dyr med høy avlsverdi fordi disse er dyrere enn "vanlig" sau.

Beklager hvis jeg virker litt krass, men jeg blir så frustrert over folks generelle arroganse mot norske bønder.
Det virker nesten som at janteloven tar totalt overhånd hos enkelte, og da sikter jeg ikke til deg, så det er sagt.