View Single Post
Sitat av Dr.Doom Vis innlegg
Hvorfor slutter så mange med saudrift da? Du får det jo til å høres ekstremt lukrativt ut. Slakteriet er en ting, ulla er noe annet! Ull selger godt, men vi tapte jo den og.
Vis hele sitatet...
Ulla som er på sauen erstattes, og er inkludert i de 1700 kronene – dette står vel i kilden for beregningsgrunnlag. Husker jeg ikke helt feil er tapt fremtidig ullproduksjon også inkludert, men det skal jeg ikke si helt sikkert. Siden til NSG har blitt omstrukturert, så jeg finner ikke igjen siden hvor alt dette var ramset opp og begrunnet.

Jeg har ikke sagt at sauedrift er ekstremt lukrativt. Jeg påpeker at en bonde tjener mer på at en sau blir tatt av rovdyr enn at den blir levert til slakt. Og argumenterer for hvorfor det ikke bør være slik. Ser man på statistikken så er antall sau i Norge rimelig stabilt. At de er fordelt på et færre antall bønder er vel ikke nødvendigvis noen indikator på fortjeneste. Like fullt er poenget at en løsning med påbudt inngjerding medfører vesentlig mindre statlige kostnader, samtidig som det løser problemet bøndene hevder å ha med at rovdyr tar husdyra deres.
Sist endret av Provo; 8. april 2011 kl. 11:56.