View Single Post
Vi lever i en verden der goder og ulemper er ujevnt fordelt, også fra naturens side. Ulv er hovedsaklig et problem østover, mens vi som har våre røtter på vestkysten av landet ikke ser mye til den. Det er derfor veldig lett for oss å si at ulv er kult, uten å tenke på bøndene som får merke det direkte. En vill ulvebestand i Norge vil innebære at husdyr blir drept, men jeg tror ikke risikoen for oss mennesker er noe å skrive hjem om. Jeg er personlig har veldig lyst å ha en god ulvebestand i Norge, men forstår at enkelte er uenige.

Bønder er generelt overarbeida og underbetalte fra før, og vil selvfølgelig ha så lite svinn som mulig. Å sette store sperrer rundt beiteområdene er urealistisk, da det er snakk om ganske store områder. Det hadde også sett helt forjævlig ut med svære nettinggjerder ute i naturen.

Eneste løsning jeg kommer på, er en forbedret ordning for erstatning. Dersom Norge vil ha fri ulv, bør vi spleise på utgiftene dette medfører for bøndene det gjelder. Problemet er at det er veldig vanskelig å bevise at ulven tok dyra. På beite er det ofte snakk om enorme områder, og det er ikke mulig å finkjemme dette på leit etter kadaver. Dyra kan stikke ganske langt avgårde fra der de blir sluppet.