View Single Post
Jeg leste gjennom det du skrev ganske grundig, men klarte ikke helt å finne ditt standpunkt i saken, men jeg kan vertfall fortelle om mitt.

Det at vi har så få bjørner i forhold til Russland og Sverige syns jeg er veldig trist, det er et praktfullt rovdyr som hører hjemme i norske skoger. Jeg tror hovedgrunnen til "bjørne-angsten" i Norge kommer av feil informasjon fra og med ung alder. Barn blir lest bøker der bjørnen er den livsfarlige bamsen (ikke i Ole Brumm da). Og det er med på å skape et veldig feil bildet av bjørnen.

I Norge sier vi at elgen er skogens konge, og det er en sannhet med en liten vri. Egentlig er bjørnen kongen og overlegen, men siden vi har så få, så blir den derimot sett på som en sjeldenhet og ikke en konge.

Ettersom jeg personlig er/var et aktivt friluftsmenneske har jeg naturligvis lest min andel bjørne-fakta og kan si med hånda på hjertet at så lenge man behandler bjørnen som skogens konge, vil man ikke ta skade av et bjørnemøte.

5 hovedregler-

1.Lag lyd når du beveger deg gjennom tett vegetasjon, så en eventuell bjørn som ligger i motvind ikke kan lukte at du kommer,slik at den kan høre deg.
2.Om du skal være så heldig å møte på en bjørn, skal du bevege deg veldig rolig og snakke lavt.
3.Ikke stå i bjørnens vei, her kommer vi tilbake med kongeprinsippet. Hvis bjørnen ønsker å gå den veien du står, fjerner du deg og ikke stirr bjørnen i øynene.
4.99/100 angriper ikke om du har fulgt rådene over, om du skal møte på mr.100, ha alltid bjørne-spray rundt brystet eller i beltet.
5.Trær er ikke en måte å stikke av på. For det første, en bjørn som står på to, kan fort nå opptil 3 meter med potene, så du skal være en sabla kjapp klatrer. For det andre, en bjørn KAN KLATRE.


Må også tilføye at jeg har aldri møtt en bjørn i villmarka (desverre), kun i dyrepark.
Sist endret av ZELDUR; 8. april 2011 kl. 01:01.