View Single Post
Sitat av tRNAcloverleaf Vis innlegg
Det blir jo helt feil å se på det på den måten. Poenget ditt er at det egentlig er uendelig sjanse for at du ble født (desimalen går aldri opp siden det er uendelig med andre sannsynligheter å regne sammen, desimalen går heller aldri til null), men tenker du litt mer deterministisk går det ut på at du ikke ble deg av en tilfeldighet, eller en sannsynlighet, men på grunn av tidligere tilstander (altså alt som skjer avhenger av det som har skjedd tidligere). Du kunne ikke blitt noen andre enn den du er nå, hvis ikke hadde ikke du vært deg (hvis du skjønner).

Mener forresten ikke no dumt mot innlegget/tanken din, tenkte sjøl også mye på det når jeg var mindre
Vis hele sitatet...
Er enig i det du skriver. Det er umulig å regne på dette, spesielt om man skal ta med absolutt alle faktorer. Men hvis du tar bort alle de faktorene, og kun tenker på det helt fundamentalistiske - eggcelle + sædcelle - så går det jo an å tenke sånn som dette.

Syns det er en fascinerende tanke. Det var så uendelig stor sjanse for at alt annet kunne skjedd. Men likevel skjedde det som nesten ikke er mulig - at jeg sitter her nå, å skriver om akkurat dette.

Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Hehe, ja. Det jeg ville poengtere i mitt innlegg er jo at det blir helt umulig å kalkulere det bare utifra spermceller og eggceller, for opp gjennom livet skjer det så utrolig mange ting som påvirker deg og formgir deg, og gjør deg til akkurat den du er idag, her og nå.
Du må jo også ta i betraktning alle de andre potensielle partnere din far eller mor kunne ha valgt (mtp. valg de har gjort gjennom livet som tilslutt førte til at de møtte partneren sin), det samme med dine besteforeldre etc. Da får du enda mer ubegripelige tall!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Men skulle jeg tatt med alle faktorer - noe som ikke er mulig uansett - ville jeg sittet å regnet resten av livet. Derfor tok jeg bare det mest fundamentalistiske - eggcellen og sædcellen. Noe som ble ett ubegripelig tall i seg selv.