View Single Post
Jeg er ikke imot personlig tro, eller religion sånn sett. Folk må få tro på hva de selv ønsker. Utifra egne ønsker om personlig frihet blir det konradiktivt å forby religion, selv om jeg egentlig mener at religion burde vært avskaffet. Om noen vil tro på gud, jesus, allah etc så er det deres sak. Det jeg derimot er helt for er en stat uten religion, en skole uten religion og et offentlig rammeverk uten religion.

Å forby foreldre å prakke religion på barna sine blir vanskelig juridisk sett, men det er derimot enkelt å pakke en 'anti-religion' opplæring inn i skolen. Om alle barn helt fra begynnelsen av skolen ble presentert for (og undervist i) kritisk tenkning, alle nåværende og tidligere religioner, likheter mellom religioner, mørke kapitler av de største religioners historie, vitenskapelige fakta som religion bestrider, osv så tror jeg ikke religion og personlig tro ville vært særlig utbredt blandt folk etter en stund. Og jeg ser helt ærlig ikke hvorfor dette ikke skal skje før eller siden, jeg kan ikke se for meg at feks. en muslim ville godtatt noe annet enn at enten så skal islam være statsreligion, eller så skal det ikke være noen statsreligion. Det samme tror jeg gjelder for alle religiøse, så da må jo en religions nøytral stat og skole være svaret.

Hvis noen religiøse her har noe å si på akkurat det punktet så er jeg veldig interessert i å høre. Det eneste alle religiøse er enige i er vel at ingen annen religion enn deres egen burde være 'offentlig' tro, hvis ikke er det bedre at med en nøytral stat.. Eller er det kanskje noen kristne der ute som mener at det er bedre at statsreligionen i Norge er islam, framfor et religionsnøytralt Norge?
Sist endret av emphi; 10. mars 2011 kl. 06:28.