View Single Post
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Jeg vet ikke. Men det er jo veldig lite sannsynlig at dollaren aldri vil stige til 6kr noen gang igjen
Vis hele sitatet...
Det er mye mulig, men du må naturligvis se det i kontrast til hvor mye penger du kunne ha tjent på å investere i noe sikrere. La oss si du investerer x kroner i valutta (dollar), og det ender opp med å ta fem år før dollaren øker med én krone. På det laveste (mest simplistiske) nivået kan man hevde at du har en fortjenste = (x * fremtidens kurs) - (x * dagens kurs), hvor x = valuttaverdien (antall dollar) du har til enhver tid. Satt du inn 20.000, vil du i følge enkel regning ha tjent 4.000 kroner.

Spørsmålet man da må spørre seg er: hvor mye kunne du tjent ved å sette dette beløpet i aksjefond eller på høyrentekonto? Så selv om du kanskje kan tjene penger på dette rent matematisk, vil du i mange tilfeller tape på prosjektet i sin helhet. For all del, det er mange som har tjent gode penger på valuttaspekulasjon, men det virker ikke ut som du har riktig utgangspunkt til å forsvare handlingen som et reflektert valg. Det virker mer som om du tenker i baner av "valuttaen stiger jo alltids litt opp og ned, så på et tidspunkt jeg jo tjene på det".

Hvis du virkelig har lyst skal ikke jeg stoppe deg altså, bare vær klar over at valutta-trading ikke gir magisk høye avkastninger uten videre, slik som du ser ut til å fremstille det