View Single Post
Hei,

Jeg har fått tilbud om kurs med påfølgende jobb i Sverige, nærmere bestemt Stockholm. Nå sitter jeg å funderer på om jeg skal ta den eller ikke. Jeg må klare kurset om jeg skal få jobben, men dette tror jeg nok ikke blir noe problem.

Det som gjør at jeg vurderer dette er de praktiske og økonomiske utfordringene som ligger foran meg i en slik situasjon. Derfor er det en del ting jeg lurer på og om det er noen der ute som har bodd i stockholm så hadde jeg hvert takknemlig om dere ville dele deres erfaringer.

Lønna er ikke super iforhold til norsk standard iallefall. Grunnlønna er 18K SEK. før skatt. + 500 SEK pr. måned til å dekke fritidsaktiviteter som treningskort osv. I tillegg kommer kvelds og helgetillegg samt diverse prestasjonsrettet bonusordninger.

Jeg synes dette virker lite, men hva koster det egentlig å bo i stockholm kontra norge? Hva ligger leiekostnadene på leiligheter på? Hvor mye billigere er mat, strøm, internett osv? Vil jeg klare meg greit i stockholm på 18K før skatt i måneden?

Noen som har erfaring ifra leiemarkedet der borte. Er det lett å finne et sted å bo f. eks?

De snakket også om at jeg kom til å få svensk identifikasjonsnummer. Hva innebærer dette egentlig. Hvilke fordeler får jeg av dette?

Hadde dere ville dele erfaringer samt kanskje kunne svare på noen av mine spørsmål så hadde det hvert supert. I tillegg hadde jeg hvert takknemlig om dere komme med annen relevant info om det å flytte ifra norge til sverige.

På forhånd takk..