Her er hele koden, fjerna så å si 2 lr 3 metoder, da disse ikke var nødvendig ved å utvide en av dem.
http://pastebin.com/H8BP5a74 // her er hele koden din, commenta ut det som ikke var i bruk, eller hadde 0 funksjon
http://pastebin.com/jza3QArH // her er en ryddet versjon
Under kommer en enda penere versjon, der main kommer først, så alle metoder.
Kode
import java.util.Scanner;
public class MasterMind1 {
//hemmelig streng
public static final String hemmelig = "+-*#";
//Programmets main metode.
public static void main(String[] args) {
//Sett opp lesing fra tastatur
Scanner tastatur = new Scanner(System.in);
boolean ferdig = false;
do {
// Les ny streng
System.out.println("Angi streng med lengde " + hemmelig.length() +
" som innholder tegn fra {+, -, *, #}:");
String streng = tastatur.nextLine();
// er programmet ferdig?
ferdig = (antallRiktige(streng) == hemmelig.length());
} while (!ferdig);
System.out.println("Gratulerer! Strengen er lik hemmelig streng.");
}
/* Metoden kontollerer at alle tegn fra den hemmelige strengen forekommer høyst én gang i
* den angitte strengen. */
public static boolean kontrollerForekomster(String innStreng) {
for(int i = 0; i < innStreng.length(); i++){
if((innStreng.charAt(i) == '+') ||
(innStreng.charAt(i) == '*') ||
(innStreng.charAt(i) == '-') ||
(innStreng.charAt(i) == '#')){ return true;}
}
return false;
}
//Teller antall riktige tegn klienten har fått på et gitt forsøk, returnerer antall riktige tegn.
public static int antallRiktige(String innStreng) {
int antallRiktige = 0;
if (kontrollerForekomster(innStreng)) {
// teller antall tegn på riktig plass
for (int i = 0; i < innStreng.length(); ++i) {
if (innStreng.charAt(i) == hemmelig.charAt(i)) {
++antallRiktige;
}
}
System.out.println("Strengen innholder " + antallRiktige + " tegn på riktig plass.");
}
return antallRiktige;
}
}