View Single Post
Jeg la nylig om til et vegansk kosthold, med planer om å omlegge hele livsstilen min etterhvert slik at jeg så langt det lar seg gjøre unngår dyreprodukter. Dette er først og fremst av etiske hensyn både til dyr, som det rammer direkte, og miljøet. For meg er det et skritt på veien mot å bli en mer bevisst forbruker.
Jeg tror nettopp det også kan være svaret på hvorfor noen vegetarianere, ikke alle, ser ned på andre mennesker som spiser kjøtt. Vegetarianere har ofte tatt et nøye gjennomtenkt valg etter å ha tilegnet seg kunnskap om hvor maten de spiser kommer fra. De synes at kjøttetere også har et ansvar for å vite noe om industrien de støtter ved å spise dyr. I stedet for saklig diskusjon blir vegetarianere ofte møtt med uttalelser som "skjønner ikke at du gidder ass, pga kjøtt er jo så sinnsykt godt".

Jeg har aldri selv startet en slik diskusjon for å få andre til å "konvertere" til veganismen, men opplever stadig å bli spurt om hvorfor jeg er veganer, og får alltid lignende svar. Verre er det når jeg etter noen argumenter for hvorfor jeg har tatt dette valget blir stoppet av "æsj, nå vil jeg ikke vite mer, la meg nyte hamburgeren min i fred og slippe å tenke på det der".

Jeg har full forståelse og respekt for at andre kan være like opplyst om hvor maten deres kommer fra og ta et motsatt valg av hva jeg har selv har gjort. Jeg har derimot mindre respekt for den typen ansvarsfraskrivelse jeg opplever hos de som hittil har kritisert meg for det valget jeg har tatt. Spis hva dere vil, men ikke kritiser meg for å være veganer når dere selv ikke har tenkt lenger enn smak.

Det vanligste argumentet for å spise kjøtt må vel være "det er godt og så tror jeg kanskje ikke det går an å få i seg nok proteiner fra salat". Jeg ser ikke at noen har kommet med noen bedre i denne tråden heller. Vi mennesker trenger ikke lenger utnytte dyr for å overleve.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
- Han forsøker han å latterliggjøre folk som tror kolesterol er et vikrig næringsstoff. Det virker som om han ikke vet, eller velger å se bort fra, at kolesterol er en forutsettning for endogen produksjon av vitamin D. At kolesterol også er en viktig bestandel i flere hormoner og vev i kroppen ser også ut til å ha gått ham hus forbi.
Vis hele sitatet...
Ang. kolesterol, er ikke dette noe kroppen selv er i stand til å produsere tilstrekkelige mengder av uten at vi får det gjennom kosten?
Sist endret av mary jane; 30. januar 2011 kl. 05:29. Grunn: quote