View Single Post
Sitat av bendiks Vis innlegg
Det er fordi FrP satser høyt på å få fjernet nynorsk fra skolen, og fordi de står med et stort skilt som sier "Stem oss, da er ølen billigere.". Er like greit at de roper ut "HEI! JEG HAR INGEN BØKER HJEMME JEG!"

Betale for egen utdannelse ja. Hvem er det som vil betale for den utdannelsen? I hvert fall ikke selve studenten, for de fleste eier ikke nåla i veggen. Ikke staten, fordi vi tilbyr allerede en gratis skole. Da er det vel bare foreldrene igjen, og det vil vel bryte med verdien om at alle mennesker i Norge har like rettigheter og muligheter, i og med at det er foreldrene som betaler?

Hvis vi mener at det er for dårlig studietilbud i dagens samfunn er det ikke automatisk privatisering som er løsningen. Da vil pengene rå, forskjeller vil oppstå, og elever blir ikke lenger sett på som elever, men kunder. Jeg veit ikke hva dere tenker, men jeg vil i alle fall ikke bli behandlet bra fordi pappa har penger, jeg vil bli behandlet bra fordi jeg er en bra person.

Angående tiggere. Dette er selvfølgelig et problem som burde gjøres noe mer med, men la meg spørre deg. Tror du FrP vil gjøre det bedre for tiggere? I så fall, forklar. Jeg tror at hvis FrP kommer til makta, vil mennesker være mer opptatt av penger, og det grunnleggende humane synet vil svinne vekk. Vi kan jo se på USA, som forøvrig er FrPs idealsamfunn, der er det store ghettoer, fattigdommen rår, majoriteten av de som sitter inne er svarte og småkriminalitet er langt høyere enn i Norge. Tror du kanskje at dette kan ha noe med politikk å gjøre? Det tror i alle fall jeg, og jeg tviler på at et samfunn som bygger på konkurranse og kapital vil gjøre det hele bedre.
Vis hele sitatet...
Sosialister klager på FrP'ere for å være forhåndsdømmende, når personer som deg dømmer et helt parti og alle dets medlemmer uten engang å ha lest et aldri så lite partiprogram engang.

Det med privatskoler; FrP vil ikke ha en majoritet av privatskoler i Norge, de vil ha noen slik at man får opp konkurransen. Det er nemlig det problemet er. Staten eier det meste, og trenger derfor ikke forbedre seg. Vi har allerede noen privatskoler i dette landet, som for eksempel Akademiet (VGS) eller BI (høyskole), begge disse er ansett til å være blandt de beste skolene i landet på sine områder, rett og slett fordi de er nødt til å være bedre enn staten for å få kunder. Hvis folk begynte å bruke privatskoler istedenfor offentlige ser jo staten at de er nødt til å gjøre forbedringer. Jo større konkurranse det er, jo bedre kvalifiserte blir lærerne også. Man kan ikke bare lukke øynene å håpe på at skoletilbudet blir bedre, for det blir det ikke. Jeg synes forøvrig privatisering burde skje i helsesektoren også.

Og til ditt siste punkt, våkn opp. Mennesker har aldri brydd seg om annet enn penger. Det grunnleggende humane synet har aldri eksistert. Folk vil alltid gjøre det som gagner dem selv best, og det som gagner folk flest best er penger. USA er heller ikke FrP sitt idealsamfunn, jeg skjønner ikke hvor du har det ifra. Norge vil aldri kunne bli som USA, selv om vi hadde prøvd, noe ingen kommer til å gjøre. Man kan bare ikke sammenligne måten ett millionland som USA (som forøvrig også er en supermakt) blir styrt på med lille Norge. Vi har oljepenger, vi har kanskje skaffet oss litt innflytelse på verdensbasis, men i det store og hele så er vi alene. Er det et land vi kan sammenligne oss med måtte det vært enten Sverige eller Danmark, kanskje til og med Finland.

Jeg er ikke enig med FrP på alle punkter, men FrP er for øyeblikket de jeg er minst uenig med. Jeg hadde vippet hardt mellom AP og FrP (faktisk) hvis AP kunne vært i regjering alene. SV og SP er i veien, og jeg føler de ødelegger stort for det Arbeiderpartiet faktisk kunne ha oppnådd.
Sist endret av Boo-Boo; 27. januar 2011 kl. 00:00.