View Single Post
Sitat av javius Vis innlegg
"Senest i forgårs gikk jeg gjennom narkotikalisten, oppdatert den 20. januar.
2c-* står listet der."

Det tror jeg ikke stemmer. Finner kun 2C-B.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig at bare 2c-b står på narkotikalisten. Jeg var litt fjern i hue når jeg skrev. Sovnet like etterpå over tastaturet.
Lurte faktisk på om jeg skulle skrive noe tillegg til surret, men syntes det holdt som det var.

Litt mer nøyaktig her denne gangen. I tillegg til narkotikalisten, som forsåvidt er klar nok i innledningen, står det endel i legemiddellisten. Men for enkelthets skyld:

--------------------------------------------

Fastsatt i medhold av § 3 i forskrifter av 30. juni 1978 nr. 8 om narkotika mv. Narkotikalisten gjelder som en del av forskriftene.

Som narkotika regnes etter forskriftenes § 2:

1. De stoffer og droger som er oppført i listen.

2. Salter og derivater av disse og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.

3. Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen.

---------------------------------------------

2C-B står forøvrig som #3 på listen, med en fotnote markert.

I oppsummering, på hunnen av listen står fotnoten:
2C-B: 4-bromo-2,5-dimethoxyphenethylamine

dimethoxyphenethylamine er innholdet i alle i 2C-familien. Derfor er det ikke spesifisert nærmere. (f.eks: 2C-E (2,5-dimethoxy-4-ethylphenethylamine, 2C-I or 2,5-dimethoxy-4-iodophenethylamine))

I oppsummeringen har man også dekket endel andre fenyletylaminer o.a. Slik at det - sammen med definisjonene i innledningen til listen, skal dekke også nye varianter som måtte komme. Om det skulle komme en helt ny variant finner de nok en paragraf å dekke den med også.

Her er listen i oppsummeringen:

Kjemiske betegnelser (engelske) oppgitt av FN's narkotikakommisjon for en del stoffer som ikke har godkjente INN (International non-proprietary)-navn:


2C-B: 4-bromo-2,5-dimethoxyphenethylamine
4-MTA: α-methyl-4-methylthiophenethylamine
Amineptin: 7-[(10,11-dihydro-5H-dibenzo[a,d]cyclohepten-5-yl)amino]heptanoic acid
Bk-MBDB 2-metylamino-1-(3,4-metylendioksyfenyl)-butan-1-on
DET: N,N-diethyltryptamine
DMA: 2,5-dimethoxyamphetamine
DMHP: 3-(1,2-dimethylheptyl)-1-hydroxy-7, 8, 9, 10-tetrahydro-6, 6, 9-trimethyl-6H-dibenzo (b,d)-pyran
DMT: N,N-dimethyltryptamine
DOB: 2,5-dimethoxy-4-bromoamphetamine
DOET: 2,5-dimethoxy-4-ethylamphetamine
DOM/STP: 2-amino-1-(2,5-dimethoxy-4- methyl)-phenylpropane
GHB: γ-hydroxybutyric acid
MBDB N-metyl-1-(3,4-metylendioksyfenyl)-2-butanamin
MDA: 3,4-metylenedioxyamphetamine
MDMA: 3,4-metylenedioxymethamphetmine
MMDA: 5-methoxy-3,4-methylenedioxyamphetamine
PMA: Paramethoxyamphetamine
TMA: 3,4,5-trimethoxyamphetamine


Ble krøkkete ser jeg, er ikke helt i skrivemood her. Men håper det kommer klart frem hva jeg mener.
Jeg er temmelig sikker på at jeg leste en uttalelse om fortolkning av den, men finner det ikke nå. Kommer tilbake med et tillegg når/hvis jeg finner det.

Hvis noen har en annen fortolkning, rettelse, eller tillegg - mottas det med takk!

I og med at narkotikalisten kun er en del av de samlede forskrifter (les forresten gjennom hva som står under "Forskriftenes omfang" helt i starten), er det greit å se hva som står i tillegget i legemiddellisten:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1227-1565.html
Forskrift om legemiddelklassifisering (legemiddellisten, unntakslisten og urtelisten)

§ 1. Definisjon av legemiddel
Med legemidler forstås stoffer, droger eller preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.1

1 Jf. lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v. og om endringer i visse andre lover som følge av EØS-avtalen § 2 første ledd og forskrift 22. desember 1999 nr. 1559 om legemidler § 2-1 første ledd.


§ 5. Klassifisering av vare i tvilstilfelle
Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler.1

1 Jf. forskrift 22. desember 1999 nr. 1559 om legemidler §§ 2-1 til 2-3.