View Single Post
Dette er min mening. Å den er ment til dere som mener hun må ut.

At hun blir sendt ut er helt på trynet. Uansett hva loven sier. Jenta ER norsk. Noen ganger må det gå an å se mellom fingra på ting.

Det er også lover rundt det å ha særskilt tilknytning til Norge, som fører til oppholdstillatelse. Har man ...vokst opp her, tatt utdannelsen her, fått et sosialt nettverk her og jobbet her, ja da har man jaggu tilknytning til landet! Hvis man ikke ser det er man blind. At de ikke bruker denne loven er helt uforståelig. At hun kom hit som barn gjør saken bare enda mer uforståelig. Det var ingenting hun kunne gjøre for å ikke havne opp i Norge.

Grunnen til at hun har vært her så lenge er jo nettopp fordi hun har ventet på den endelige avgjørelsen. Sånne ting tar lang tid i Norge. Hun ble først vurdert i en sak for noen år siden sammen med moren sin. Når den ble avslått søkte hun på nytt, uten moren sin. Men den ble avslått den også for noen dager siden. I mellomtiden har hun gjort det eneste hun kunne gjøre og som var fornuftig å gjøre. Gå på videregående, jobbe, få seg venner og ta seg en utdannelse. Det kalles å leve!

Å siden hun valgte å gjøre noe fornuftig mens hun ventet, ble hun tilslutt norsk, med høy utdannelse, skrevet en bok og er åpenbart blitt en stor ressurs. Men noen av dere vil kaste hun ut for å lage et eksempel og for å følge loven? Javel, er det fordi dere er redd at flere ulovlige innvandrere vil bli fullt integrert og ta høyere utdanning? Og kanskje til og med få gitt ut en bok? Det hadde vært forferdelig, ja få hun ut, vi kan ikke gi slike signaler!

Det er en grunn for at denne saken blir tatt opp i media, og har skapt debatter i hele landet. Rett og slett fordi det er helt bak mål at vi har det sånn i Norge anno 2011! Den andre grunnen er at det selger. Og avisene trenger også penger til å overleve. Ser en del av dere her ikke liker at det står i media. Vel, det er lov å la vær å lese det? Slutt å klag.

At noen av dere kan sitte der hjemme å dytte henne enda lenger ned i søla fatter jeg ikke. Dere har ikke peiling på hva hun har gjennomgått. Tenk om du hadde sittet innesperret på Tranum, og alt du ville var å legge deg i den varme senga sammen med kjæresten. Men du kunne ikke, fordi du skulle bli sendt til Russland. Ett land som er helt fremmed for deg, hvor du ikke kjente noen, ett sted du ikke hadde vært på 12 år og har absolutt INGEN tilknytting til. Kan dere sette dere inn i det? Jeg kan ikke, men jeg vet det må være helt jævlig.

Dere burde faktisk se opp til denne jenta. Hun risikerte alt med å gi ut denne boka. Som tar opp ett veldig viktig tema i samfunnet og som er reellt for veldig mange mennesker i Norge. Kanskje hun med denne boka klarer å forandre på noe, sånn at folk slepper å leve i frykt, ulovlig? Noen lever her kanskje ulovlig for å gjøre ugang, men ikke alle. Noen gjør det for at de er lykkeligere her ulovlig, en lovlig i sitt eget land. Tenk på det... Å skal folk straffes for det? Skal folk straffes for å prøve å finne lykke? Jeg må jo spørre, ifølge neon av dere så virker det sånn.

http://www.dagbladet.no/2011/01/16/n...elie/15083954/

Der ser du hvor hun ender opp hvis hun blir sendt ut av Norge. Skjønner godt at hun valgte å leve ulovlig her istedenfor. Det ville de fleste gjort!

Og til slutt. Blir hun sendt ut, kan hun bare søke om arbeidstillatelse i Norge når hun kommer til å Russland å har fått papirene i orden der. Dette er noe hun får også siden hun har fått tilbud om arbeid i Norge. Men dette kan ta lang tid fordi Russland er like treige på sånt som Norge.

Så hvis dere støtter at dine skattepenger går til en meningsløs flybillett + vakter på flyet som sørger for at hun kommer fram. Pluss alle andre formaliteter som må ordnes i forbindelse med å sende folk ut av landet. Å det er dyrt!! Så er det greit for meg, men ikke klag når skattene økes.

Hvis dere lurer på hvorfor hun ikke bare kan søke arbeidstillatelse nå? Vel, det er ikke lov. Man kan kun søke arbeidstillatelse i landet man er ifra. Enda en duste lov.

Det går an å vise litt medfølelse, selv til folk man ikke kjenner. Og ikke minst, bruke hode og sunn fornuft. Uansett hva loven måtte mene.

Da har jeg sagt mitt.