View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Heroin er fysisk sett rimelig lite skadelig. Røyking er langt meir helseskadelig enn heroinbruk fysiologisk sett. Stortsett alle problema med heroin er ureint stoff, ureine sprøyter, overdoser utan hjelp til stades, kulde etc.

Ved å tilby reine sprøyter, hjelp ved overdose (såvidt eg har forstått det er heroinoverdose relativt ufarlig om helsepersonell kjem raskt på plass med motgift) og andre relativt enkle tiltak kan ein altså spare penger på at rusbrukarar unngår ting som HIV, hepatitt c, overdoser med ambulanseutrykning til ukjent plass, gjerne eskortert av politi, at sprøyter slenger på fortau og i parker etc etc.

Kort sagt harm reduction. Og det vil faktisk ikkje forundre meg om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å tilby sprøyterom heller.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Det visste jeg ikke. Man ser jo heroinmisbrukere på gata, de ser jo ikke bra ut, de ser ikke friske ut. Men muligens du har rett. Mitt poeng var vel egentlig at jeg har liten respekt for folk som bevisst tar et valg som de vet har stor sjanse for å ruinere livet deres, både økonomisk og sosialt. Samme med folk som kjører altfor fort på dårlig veier, klatrer opp til Mount Everest uten sikkerhet. Jeg synes selvfølgelig det er fint at narkomane kan ha et sted å sette sprøyter og hjelp osv osv. Men, helt subjektivt, er det andre ting jeg heller vil at det skal brukes penger på, feks dette: http://www.dagbladet.no/2011/01/08/n...riks/14993643/

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Når ble folkeavstemningen du sikter til avholdt?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert er klar over har vi et slags indirekte demokrati i Norge. Og via dette så har vi bestemt at det skal være ulovelig. Og ærlig talt, tror ikke heroin hadde blitt lovlig selv med en folkeavstemning. Hadde det vært nok tilhengere av det så ville det blitt en aktuell sak. Slik fungerer demokratiet i Norge.